NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allesammans.

Ställde för en längre tid sedan några frågor gällande C30 resp C70.
Har dock gått ner i budget och prioriterat om lite.

Är nu spekulant (långt gånget) på en C30 med 1.6D Driv-E-motorn, manuell låda samt normal utr.
Dvs high perf. ljud, xenon, dieselvärmare,Aux, T-tec klädsel (ej sprucken) och det vanliga...

Har kört bilen och den känns solid. Inga skador, inget som sticker ut. Nyss besiktad med clean bill of health. Bra däck, rak kaross med bra lack. <8000 mil på mätaren.

Nu till det som 'oroar' mig. Bilen är kört väldigt lite, och de senaste åren har den körts runt 6-800 mil per år. Den är fullservad på märkesverkstad, men har bara servats 2-3 gånger under sin livslängd. Normalt sett till intervallen, men detta på alldeles för många år. Motorn låter fint och växellådan är riktigt tight, och den ber inte om service. Är detta ok tror ni? Har varit och tittat på flera bilar och denna är den i särklass bäst skötta jag kollat på, men hade gärna sett ett oljebyte iaf var 18e månad... Den har dessutom stått utomhus och inte i garage under tiden och körts lite då och då, mestadels långsträckor. Hur blir det ex.vis. med maskinskadeförsäkringen?

Alla svar från er insatta är önskvärda då det är lite speciellt...

Bilen är skall tilläggas servad 2013 och 2015 de två senaste gångerna.
Kanske en petitess...

Det framgår inte vilken årsmodell du är intresserad av, men tänk på att försäkringsbolag kan kräva dig på bevis att service har skett enligt tillverkarens schema om maskinskada sker. Serviceschemat för tilltänkt bil har brutits, Volvo föreskriver 12 månaders intervall även om man inte kör de 2000 mil som är i Volvos schema. Man gör då en basservice där man byter olja/filter + kollar lite .

Vet inte om Volvia har direkt tillgång till den service historik som finns hos aukt Volvo verkstad, kanske en fördel att välja annat bolag i så fall.

Jag skulle dubbelkolla med försäkringsbolaget först och få det skriftligt om maskinskadeförsäkringen gäller om man har hoppat över 1 års service. I det här fallet gäller det bara olje+filterbyte och det tror jag säkert försäkringsbolaget kan se mellan fingrarna med de få milen, men man vet aldrig. Har bilen varit avställd i vissa perioder kan de säkert acceptera det.

Flera bolag erbjuder maskinskadeförsäkring upp till 8 år , eller 15000 mil beroende på vad som händer först.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]