Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baselord
Hej,

Någon som byter olja och oljefilter själv på sin 2,5ft motor?
Är det svårt att komma åt samt behövs det specialverktyg?

Är inte jätteduktig på att skruva själv men något som ett oljebyte vore trevligt att kunna sköta på egen hand.
Stämplar i boken bryr jag mig inte om då jag räknar med att ha bilen tills den är värd en låda öl.
av Lövet
Om det är samma som D3/D4/D5 krävs en jääääätestor hylsa för att öppna oljefilterbehållaren. Typ gigantiskt stor (30+).
av Yaniz
Tror det är 36 mm hylsa, men det går också bra med skiftnyckel om du är försiktig (se till att du har minsta möjliga glapp). Det är så enkelt att byta filter så jag gör ett extra filterbyte mellan oljebytena på min 2.5T.
av oldtimersmc
Skiftnycklar skall man kasta över vänster axel. Köp en hylsa och ett lämpligt draghandtag så är halva jobbet gjort.
Beroende på var du kan vara och göra det så behöver du en tratt papper/trasa att torka rent med något att tappa upp den gamla oljan i torxnycklar (en variant av insexnyckel) till att demontera hasplåten under motorn med.
Skall du hålla till ute på gatan så behöver du en garagedomkraft + 2st pallbockar. Har du tillgång till lyft/smörjbrygga så är du lyckligt lottad.
Sist men inte minst en bra pannlampa.
Allt detta kan du köpa lite varstans men handla gärna på biltema så blir det inte så dyrt och du sparar in det lätt på första bytet.
Lycka till...
av Yaniz
oldtimersmc skrev:Skiftnycklar skall man kasta över vänster axel. Köp en hylsa och ett lämpligt draghandtag så är halva jobbet gjort.
Beroende på var du kan vara och göra det så behöver du en tratt papper/trasa att torka rent med något att tappa upp den gamla oljan i torxnycklar (en variant av insexnyckel) till att demontera hasplåten under motorn med.
Skall du hålla till ute på gatan så behöver du en garagedomkraft + 2st pallbockar. Har du tillgång till lyft/smörjbrygga så är du lyckligt lottad.
Sist men inte minst en bra pannlampa.
Allt detta kan du köpa lite varstans men handla gärna på biltema så blir det inte så dyrt och du sparar in det lätt på första bytet.
Lycka till...
Det där påståendet kan du kasta över höger axel. Oljefilter bytes i motorrummet i höjd med generatorn. Det går utmärkt med skiftnyckel om du inte har 36 mm hylsa.
av Yaniz
börne skrev:Nu var det ju ett oljebyte han beskrev... Att bara byta filter är ju inte så smart om det är tid för oljebyte & inte ett extra filterbyte som du gjort.
... och jag beskrev att det går bra att skruva bort oljefilterkoppen med skiftnyckel (36 mm hylsa är naturligtvis att föredra).
Användarvisningsbild
av börne
Yaniz skrev:
börne skrev:Nu var det ju ett oljebyte han beskrev... Att bara byta filter är ju inte så smart om det är tid för oljebyte & inte ett extra filterbyte som du gjort.
... och jag beskrev att det går bra att skruva bort oljefilterkoppen med skiftnyckel (36 mm hylsa är naturligtvis att föredra).
Håller med oldtimersmc ang skiftnyckel... Ett bra universalverktyg men inget jag använder vid bil mek. En hylsa kostar inte en förmögenhet.
Mäta MAF sensor

Det lilla kikade på när jag gjorde min […]

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]