Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Djungelbrand
Hej!

Har beställt en V90 Business advanced, osmiumgrå med stylekit och tonade rutor.

Valde först 19" Techmatt fälgarna men (som jag skrivit tidigare) så fick jag erbjudande att köpa 21" för 5000 extra vilket är en grymt bra deal. Blir det 21" så är det dom 10-ekrade dubbeleker som gäller. Jag är dock väldigt orolig att det blir lite för mycket med så feta fälgar. Däcken är 245/35 så det blir inte många mm gummi.

Vad anser ni här? Någon som har erfarenhet av så stora fälgar och så låg profil? Känns som att 20" hade vart en gyllene medelväg men då måste man ju köra på inscription och det är inte aktuellt då jag verkligen vill slippa alla kromdetaljer.
av Djungelbrand
Det lutar åt 21" Har gjort en liten bild för jämförelse :)
Bilagor
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (140.96 KiB) Visad 1586 gånger
av Malmstroem
På V90 hade jag mycket väl kunnat tänka mig 21". Det är bara på en del SUV:ar som jag kan tycka att det ser lite roligt ut med extrema lågprofildäck. Men jag har nog en ganska naiv uppfattning om att en hög fyrhjulsdriven bil bör ha däck som i alla i teorin fungerar utanför välunderhållen asfalt.
av Djungelbrand
Tycker style kit är grymt fint trots silver eller krom men tillsammans med inscription blir det på tok för mycket. Blir ju helt galet med dels en kromlist på dörren och sen en kjol.

Det står iofs Osmium grey vid style kit på offerten men jag antar att det blir silver.

Är alla rörande överens om att 21" är en no-brainer?
Användarvisningsbild
av V9097
Djungelbrand skrev:Tycker style kit är grymt fint trots silver eller krom men tillsammans med inscription blir det på tok för mycket. Blir ju helt galet med dels en kromlist på dörren och sen en kjol.

Det står iofs Osmium grey vid style kit på offerten men jag antar att det blir silver.

Är alla rörande överens om att 21" är en no-brainer?
Utseendemässigt är det en no-brainer. Priset du har fått för uppgradering är rimlig. Komforten är svårt att uttala sig helt säkert om eftersom ingen här kört någon V90, men den kommer gå bekvämare på 19" än 21", så mycket är säkert.

Tar du 21" kan du sälja dem på blocket och köpa en uppsättning nya 19", även om det är lite jobbigt förstås.
av filippb
Jag skulle välja 19" just för komfortens och bullrets skull. Kör själv på 245/40R18 på en v70 r-design och tycker den är rätt spårkänslig redan där.

Angående styling så får du färglackad diffusor så det är nog därför färgen anges på offerten.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kör iofsig nya XC90, och med luftfjädring. Men där är 275/40 21" inga problem alls. Det känns inte spårigt. Däckljudet blir lite högre än 19" som jag hade på vintern på en D5 Inscription jag körde innan T8an, men det är absolut inget som stör.
av Djungelbrand
Sjukt svårt det här...

Har tidigare haft en BMW M3 med 19" och riktigt låg profil och hade absolut inte ont av det men V90:n är ju en helt annan typ av bil. Min nuvarande A6:a går på 245/45-18 och det tycker jag ser riktigt klent ut.

@XC90_Executive
275/40 21" ger ju bra mycket mer gummi mellan fälg och väg än 245/35 21, 110 mm vs 86 mm...

det är ju själva fan att man inte kan välja 20"... 19" och 20" kommer ju dessutom med 255-däck vilket ser lite fetare ut :)
Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Koppling föll i golvet

Tillägg, har funnit lite lite olja på b[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]

Det är en 2013