Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu testat med en annan aktuator till VNT delen på turbon - ingen skillnad... Plockade isär den "gamla" (tillverkas av Hella!) och den kör fint när jag tvångskör den.
Kan berätta att armen skall röra sig ca 20mm mellan ändlägena på motorn, den kör dock inte så långt när den sitter i bilen då det finns en risk för att den fastnar i ett ytterläge.
Plockade ur LMM och fixade till en adapter så jag kunde trycksätta med 1,5 bar - verkade inte som om det omedelbart är ett jättehål någonstans, men har börjar att plocka ner tryckrör och slangar i allafall - bara för att...
Kan se att den laddar med ca 0,5 bar (grundladdning?), sen är det stopp, allt över det som bilen vill ha får den inte, och felkoden med för lågt laddtryck kommer efter 200 meters körning.
Börjar bli "lite" irriterande det här nu, och semestern står för dörren!
Kan jag inte se skogen för alla träd? Är snart i ett desperat behov utav nya ideer :cry:
Jepp - kör man bilen med Vxxx/Dxxx inkopplad, så kan man få visat beräknat och verkligt laddtryck.
Är man snabb innan den stänger ner, visar den ca 2400 hPa i beräknat laddtryck som den skall ge, men det verkliga värdet är ca 1500 hPa.
Tar man då bort ca 1000 hPa som är atmosfärtrycket, ger det ca 400 hPa tillbaks som ju ca är 0,4 bar.
EDIT: Det frysta värdet som kan utläsas när limp mode slår in, är på ca 866 hPa - där är faktisk undertryck vid tryck/tempmätaren vid utloppet på intercoolern i förhållande till atmosfärtrycket - fattar ingenting om vad som egentligen händer :???:
EDIT igen: Har vi ingen "turbo gud" här på forumet som xxargs när det gäller ac :wink:
Sammanfattning:
Alla tryckslangar och intecooler har nu plockats ner och undersökt för synliga skador, samt trycktestats individuellt med upp till 3,5 bar - Konklusion: inga läckor...
Tvångkör jag egr'en på tomgång går den rejält ner i varv - och snabbt upp igen när den släpps (ja - den är rensad).
Konklusion: egr funkar
Tvångskör jag spjället och tittar in i inloppet medans det pågår flyttar det sig mellan 2 öppna lägen samt helt stängt.
Konkusion: spjället funkar
Testat med annan aktuator till VNT på turbon.
Konklusion: Ingen skillnad, allstå är det inte VNT på turbon som strular
TMAP bytt
Konklusion: Ingen skillnad
MAF bytt för ca 6 månader sedan, och den ser ren och fin ut.
Inga övriga felkoder, den enda som kommer så fort man bara trycker det minsta lilla extra på gasen är ECM-1507 på för lågt laddtryck (kan få ca 0,4-0,5 bar).
Kör man extremt försiktigt är bilen körbar, lite slöare än normalt, men körbar. Men vill inte köra längre sträckor med den för att helt plötsligt kommer man åt att trycka den där milimetern extra på gasen och så kommer felkoden flygandes.
Koden måste suddas innan bilen igen blir bättre, det räcker inte med att stänga av tändningen och starta igen.

Någon som kan hjälpa mig vidare och evt få mig till at se problemet från en ny vinkel?
Vad kan mera jävlas men inte ge en "egen" felkod?
Blir jag lurad av att jag jagar laddtryck? Kan det vara MAF som spökar och lurar ECM att den får för lite luft, och att turbon därför reglerar ned då den inte "får luft nog"?
:!: Skjut lös - alla ideer och tips på ytterligare felsökning tas gärna emot :!:
Hmm - det var inte många tips som kom där inte...
Hade jag frågat om LED lampor, eller om hur breda däck jag kan ha, hade det säkerligen vällt in med svar (om man läser övriga trådar...) - men det ser ut til att forumet inte räcker helt till när det börjar bli lite mera avancerad felsökning än en säkring köpt på Biltema...

Nåväl - jag vill komma med en uppdatering som förhoppningsvis blir den sista så några andra också kan få nytta av tråden - det är ju därför vi är här - inte sant :?:

Felet har lika plötsligt som det kom - försvunnit igen. Det har också under dom senaste dagarna blivit ca 10 grader kallare, så mina misstankar kretsade omkring en dålig tempgivare, eller kontaktfel i en givare.
Vid en längre provkörning med Vxxx inkopplad kunde jag se att temperatursensorn i MAF'en vandrade ganska mycket upp och ner och kunde helt plötsligt hoppa i varjefall 5 grader upp eller ner. Yttertempen ändrar sig såklart, men inte så fort och så mycket. En annan MAF blev införskaffad och har nu testats i 2 dagar utan att felet har återkommit, men utetemperaturen har inte varit lika hög igen som tidigare så nu väntar jag på varmt väder!
Den nya MAF'en är mer stabil i sina värden - temp rör sig, men inte lika mycket och snabbt som innan,så jag hoppas problemet är löst nu.
Det som också är lite skumt, är att MAF'en blev bytt för ca 6 månader sedan - men kan såklart ha haft ett fel som först nu upptäcktes pga det varma vädret vi har haft i området där jag bor.

Trevlig sommar 8)
Volvouser skrev:Hmm - det var inte många tips som kom där inte...
Hade jag frågat om LED lampor, eller om hur breda däck jag kan ha, hade det säkerligen vällt in med svar (om man läser övriga trådar...) - men det ser ut til att forumet inte räcker helt till när det börjar bli lite mera avancerad felsökning än en säkring köpt på Biltema...

Nåväl - jag vill komma med en uppdatering som förhoppningsvis blir den sista så några andra också kan få nytta av tråden - det är ju därför vi är här - inte sant :?:

Felet har lika plötsligt som det kom - försvunnit igen. Det har också under dom senaste dagarna blivit ca 10 grader kallare, så mina misstankar kretsade omkring en dålig tempgivare, eller kontaktfel i en givare.
Vid en längre provkörning med Vxxx inkopplad kunde jag se att temperatursensorn i MAF'en vandrade ganska mycket upp och ner och kunde helt plötsligt hoppa i varjefall 5 grader upp eller ner. Yttertempen ändrar sig såklart, men inte så fort och så mycket. En annan MAF blev införskaffad och har nu testats i 2 dagar utan att felet har återkommit, men utetemperaturen har inte varit lika hög igen som tidigare så nu väntar jag på varmt väder!
Den nya MAF'en är mer stabil i sina värden - temp rör sig, men inte lika mycket och snabbt som innan,så jag hoppas problemet är löst nu.
Det som också är lite skumt, är att MAF'en blev bytt för ca 6 månader sedan - men kan såklart ha haft ett fel som först nu upptäcktes pga det varma vädret vi har haft i området där jag bor.

Trevlig sommar 8)
Hur gick det sen? Försvann felet? Läst igenom hela tråden i jakt på svar på felkoden. Har fått precis samma felkod ECM-1507 och kör förtillfället oxo runt med ett ägg mellan fot och gaspedal för att inte trigga felkoden o hamna i limp mode.. Plockat isär och rengjort EGRventilen samt spjällhus i tron att det skulle hjälpa men icke. Var det MAFen som var felet tillslut?

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]