Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inte säkert det har med däcken att göra. Jag har en VEA D4 som rycker vid halvlugna accelerationer och i vissa backar. Bara på lägre varv mellan ca 1200-1700 varv. Känns mera med sommardäcken. Jagat Volvo många ggr men än ingen lösning. Brukar kunna ses på varvräknaren samtidigt. Testa och hör i 75 km/h och låt farthållaren accelerera till 90, bör märka ryckningar tydligt vid 85. Med släp rycker den nog konstant och i en del backar både med och utan släp. Pröva något av detta och återkom.
III skrev:Inte säkert det har med däcken att göra. Jag har en VEA D4 som rycker vid halvlugna accelerationer och i vissa backar. Bara på lägre varv mellan ca 1200-1700 varv. Känns mera med sommardäcken. Jagat Volvo många ggr men än ingen lösning. Brukar kunna ses på varvräknaren samtidigt. Testa och hör i 75 km/h och låt farthållaren accelerera till 90, bör märka ryckningar tydligt vid 85. Med släp rycker den nog konstant och i en del backar både med och utan släp. Pröva något av detta och återkom.
Nja, jag skulle inte beskriva det som ryckningar, kraften kommer mjukt. Känns mer som man kör på grovmönstrade däck...

.
Hm, kanske skulle jag kunna tänka mig den liknelsen, ganska rytmiskt ryckande som inte är så stora ryckningar men täta, kommer mjukt och upphör mjukt? Bara i vissa belsatningslägen och under 2000 varv? Mest mellan 1300 och 1600 varv ungefär?
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]