Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1066275
Om kolvarna går in mjukt som dom ska så finns det ingen panik med att byta oken, montera nya belägg och dom jobbar på ett nytt område och kan fungera i många mil till.
Att kolvarna verkar kärva kan bero på att dom gått för långt ut, detta för att belägget är helt slut på ena sidan och det är mest troligen bara järn mot järn därav ytan på skivan. En bromsskiva ska ha en tunn beläggning från belägget för att överhuvudtaget fungera ordentligt, därav att man ska köra in bromsarna när dom är nya.
Om dom kärvar när du försöker trycka in kolvarna och det då beror på att dom kommit för långt ut så kan dom hamna lite på sniskan och då måste man vara försiktig så man inte pressar in kolvarna fel.

Det är alltid Girling fram på 240, däremot skiljer det om man har ventilerade skivor eller ej, ventilerade ok till ventilerade skivor och vice versa, dessa kan inte blandas. Det passar oavsett på fjäderbenet om man vill byta från det ena till det andra.
Bak kan det vara antingen Girling eller ATE, på nyare årsmodeller så finns det en dekal klistrad i kofferten som talar om om man har ATE eller Girling.
Skivor och klossar byter man på båda sidor på samma axel, detta för att det ska vara så lika förhållanden som möjligt.
#1084588
Nu är problemet fixat efter 2 månder. Skivor och ok byttes . Till ventilerade och dem passade bra , nya skivor från Biltema och 1 sprilans nytt ok och ett bättre begagnet, och det passade " bult on"

Skivorna lossnade fint efter några omgångar med släggan.

Nu är det fixat och bilen är såld! (nu blir det inge mer gamla bilar för mig, total less på meka i gammalt junk)

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌

Kineserna är ju glada för att ha ett ext[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]