Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hirth
Hej !
Ny på forumet, har en fråga som jag ser har behandlats här tidigare , ni får ursäkta om jag frågar igen. :oops:
har kommit över en 240-88 B23F, problemet är då att varken temp eller tankmätaren funkar. Har gjort jordprovet på både tank och tempgivaren men ingen reaktion på mätarna. Vad jag läst mej till här är att dom får spänning från samma källa, men var sitter denna källa?, har plockat ut instrumentet men när man inte vet vad man ska leta efter blir de lite svårt :lol:. Vore tacksam för tips hur man går vidare.
Med vänlig hälsning Per
av Rådlös
En liten risk att detta kan vara fel, för på en -88 började det bli en hel del elektronik i bilarna och då ändrades mycket för att jobba ihop med styrdatorn i bilen. Men vi försöker ändå.

Bild

Detta är instrumenthuset i en Volvo 140. Dom var mycket lika tidiga Volvo 240. Om det skiljer markant i utseendet vet jag dessvärre ingen årsmodell.
Den här spänningsstabilisatorn, för det är en sådan, är på denna bilden inringad med ett grönt streck. Den sitter på baksidan av instrumenthuset i närheten av tank- och tempinstrumenten. Du behöver högst troligt inte öppna instrumenthuset. Stabilisatorn sitter med tre flatstift. Dra loss den rakt ut. Det är en liten plåtdosa, stor som en ½ tändsticksask ungefär. Notera hur den sitter när du drar ut den, vad som är uppåt och neråt.

Spänningsstabilisatorn har till uppgift att ge 10 volt ut, +/- 0,2 volt i alla lägen.

Om ingen Volvohandlare eller annan, bilskrot eller motsvarande lyckas fixa fram en ny, så finns det i elektronikbranschen, ELFA t.ex. Säg till så berättar jag vad IC-kretsen heter. Men behöver du gå så långt så krävs det lite elektronikkunskaper och lödvana. Men det är inte omöjligt.
av Hirth
Tack för svar!, finns inget som du beskriver, var ut och plockade loss instrumenthuset i kväll, tog en bild men får inte in bilden säger att den är ogiltig...har funkat fint i andra likadana forum... :?: , hur som helst så sitter det en liten svart krets/chip som är 7-8 mm i fyrkant och ca 3 mm hög med tre stift som går in i motsvarande sockel alldeles bredvid mätarna, sitter fastskruvad i andra änden mot en stor plåtbricka... kan de va den?
Med vänlig hälsning Per
av Rådlös
Det kan det mycket väl vara. Nu kanske din stabilisator är trasig, men om den hade varit hel så skulle du kunnat mäta på den. In skall det vara 12 volt (aktuell batterispänning). Ut skall det vara 10 volt. Det tredje stiftet är jord.
Framgår det vad som är in, ut och jord på kretsen? Även om kretsen är trasig så kolla om det finns 12 volt fram till den. Det skulle ju kunna vara så att spänningsmatningen inte fungerar, alltså det kommer ingen 12 volt. Det i sin tur (om det är felet) kan ju bero på dåliga matarkablar och en massa annat. Är kretsen trasig så återstår väl bara att byta den.

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]