Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OceanR
#1066205
Lucif3r skrev:Men är det inte bara att byta effektsteget då? Den bör ju inte skilja...
Jo det skiljer.. Har efterforskat mer och hittat garantihandling i bilen för klimatanläggning som är utfärdat från Celer AB i Stockholm som har specialiserat sig på Kompletta eftermonteringsaggregat och montering på bilar... Det verkar vara så att tidigare bilägare har lämnat in sin 850 och fått detta gjort... Så denna 850 hade nog ingen MCC/ECC alls från början.. finns inga sensorer alls i bilen.. Installationsdatum 991227...

Detta är en Volvo 850 GLT 97...

Just nu går fläkten bara på full fart över det blåa lilla relät som normalt finns på Standard och MCC och ej ECC... Effektsteget påminner om volvos men är mindre...

Skall ringa Celer AB Stockholm..
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1066240
OceanR skrev:
DayDreamer skrev:Japp är det ECC så sitter det en solsensor typ fotodiod som avger ström när man lyser på den precis bredvid/bakom larmdioden. Sen har du på en tempsensor vid kurvhandtaget på förarsidan och en till på passagerarsidan.

Hänger inte riktigt med vad du vill göra ?:-/ Vill du bygga om bilen från ECC till MCC eller tvärtom?
När bilen var några år så kom förra ägaren tydligen på att han skulle köpa den Comes tillbehörssats som jag lagat ut bild på... Effektsteget har sedan gått sönder på denna sats så fläkten går bara på full fart... Finns inga delar längre att köpa till denna Comes sats...

Jag köpte därför ECC manöverpanel och effektsteg på bilskrot och tänkte byta... Men det verkar som Comes satsen är en "Bygg om från MCC till ECC sats från en Italiens leverantör... Och den innehöll mer delar än vad jag trodde.. annat kablage .. Och någon information eller bilder finns inte att få tag på.. Så det är svårt att veta hur mycket man har plockat bort och ersatt vid montering av denna Italienska skräp kit...

Detta är väldigt svårt när man inte vet något alls om detta tillbehör...

Hur mycket av bilens originalkablage har man bytt ut ?
Från vilket kontakstycke har man byggt på ?
Har man ersatt någon vajer med elmotor ?

Skulle jag lämna in detta till Volvo så skulle dom stå lika frågande..
Jaha på det viset :)
Användarvisningsbild
av OceanR
#1066251
Ja detta är ju hopplöst... Jag skall ringa Celer AB Stockholm och kolla om dom råkar ha ett effektsteg som ligger och skräpar till detta elände.. Annars blir det en strömbrytare till fläktmotorn.. Full fart eller av.. eller en 12V Reostat... inte mycket annat att göra... :D
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1066252
Jag byggde om min till ECC för några år sen, på bilden ser du vad som behövs för att få ECC att fungera.
Det är med andra ord en del grejer som skall till men inget avancerat och allt som allt tog det mig 3-3½h att bygga om.
Kolla först och främst vad exakt som sitter monterat, är det med motorer eller vajrar osv, sen får man utgå därifrån om man ska bygga om till MCC eller ECC.

Bild
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1066256
OceanR skrev:Ja detta är ju hopplöst... Jag skall ringa Celer AB Stockholm och kolla om dom råkar ha ett effektsteg som ligger och skräpar till detta elände.. Annars blir det en strömbrytare till fläktmotorn.. Full fart eller av.. eller en 12V Reostat... inte mycket annat att göra... :D
Ja annars så får du väl bygga om systemet men det går ju som sagt sätta en knapp till fläkten eller göra ett eget fläktmotstånd så att man kan reglera fläkthastigheten.
Användarvisningsbild
av OceanR
#1066388
Okej... Har ringt bilskroten och det är bara att returnera dom grejer jag köpt... Och sedan har jag ringt Celer i Stockholm och det är dom som monterat in dessa Comes grejer, och dom skulle kolla om dom har effektsteg.. annars blir det en knapp så man helt enkelt kan stänga av fläkten vid behov... :D
Användarvisningsbild
av OceanR
#1066409
Hilmer skrev:Varför kludda till det med knapp till fläkten när du relativt lätt kan återställa till original som jag beskrev i förra inlägget!?
Jo för att denna 850 GLT 97 hade inte alls någon MCC/ECC från början utan allt är eftermonterat även AC kompressorn mm.. Detta är ett helt eget system.. Inget lirar med volvogrejer... Jag trodde från början att själva reglagepanelen var ett tillbehör för att få digitalt utseende och att det var bara plugg and play för att byta till Volvos ECC panel och byta effektsteget som var trasigt så skulle det vara klart.. Men så enkelt var det inte..

Celer i Stockholm hade det effektseg som är trasigt.. 1400kr... Och det var dom som eftermonterat allt detta... Och enligt uppgift så hade dom byggt om rätt så många 850 och S/V70 -00 Och det man sålt av som reservdel var just effektsteget som brukar gå sönder..

Sedan är det min sambo Susanne som bestämmer.. Och känner jag henne rätt så blir det knappalternativet och byte av bil till en Toyota senare... :D
IMG_20160411_151514064.jpg
IMG_20160411_151514064.jpg (10.78 KiB) Visad 1524 gånger
IMG_20160411_151528541.jpg
IMG_20160411_151528541.jpg (10.88 KiB) Visad 1523 gånger
20160409_155820.jpg
20160409_155820.jpg (1.12 MiB) Visad 289 gånger
Senast redigerad av 1 OceanR, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1066413
Då vill jag veta hur dom löst det med evapuratorn, för denna bör sitta i värme/kylanläggningen oavsett, och eftersom denna inte passar i en anläggning avsett för endast värme så måste denna bytas, förslagsvis då till Volvo original.
I annat fall har du ett helt annat system under panelerna vilket jag ser som osannolikt, mest troligen handlar det om ett MCC som är ombyggt till ECC eller ECC ombyggt för att få det digitalt. Därför bör det ju gå att montera originaldelar för att få igång systemet.

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]