Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av lite
Hej.

Sitter och har sådan beslutsångest för vad man skall välja för bil.

Kör just nu en S80N 2.5T. Grymt skön att åka långt i. Lagom med utrustning iom momentum och lite till.
Nu är det ju så att familjen brukar åka lite längre sträckor och köra mycket i stan. Så jag skall ta steget över till dieselkombi. Men då budgeten ligger på max 60.000:- så blir ju dieselbilarna inte direkt jättemånga.

Kravet är en bekväm bil och gärna massa lullull + dragkrok.

Jag har sneglat lite på Mondeo -07 och framåt. Då Titanium X med massa lullull.
Passat -07 och framåt men den känns snål med utrustning och ser så fruktansvärt tråkig ut invändigt.
V70II 2.4D -08. Här är det mest kinect och ligger lite väl högt i pris tycker jag.

Det är väl mest dom 3 jag sneglar på. Andra märken modeller känns inte intressant.
Jag kör ju bilen då vill jag ha det bra inne i "cockpit".

Driftkostnader vill jag skall hamna på ungefär där jag är idag med min S80. Skatt max 4000:-/år.

Vad hade ni valt och varför ? Eller vad hade ni inte valt och varför ?

Tack för mig.
Användarvisningsbild
av lennarte
Man ska inte byta bil för byta det skull. Om du har en bra bil som du tycker bra om och som går bra, fortsätt att köra med den. Du har ju typ 60000 sek att köpa bensin för. Många "stirrar sig blinda" på dieselbilars låga förbrukning men glömmer högre service kostnader. Sedan måste man vara vara väldigt uppmärksam på när "dom" ändrade beskattningen av dieselbilar. Jag vet inte om det kom på alla samtidigt eller det kom "pö om pö" efterhand som dom blev miljöklassade, men det skiljer tusentals kring om året och det var ungefär vid dom åren du nämner. Sedan kan du ju "sätta undan" ungefär lika mycket i månaden som en avbetalning på ett bilköp skulle kosta något år så är du bättre "rustad" om något år om det skulle hända något med din nuvarande så du måste byta den. Lycka till hur du än gör.

Mvh
Lennart
av andersuw
De ändrade i huvudsak beskattningen för nya dieselbilar vid en tidpunkt, inte flera, och det skedde före de årsmodeller TS tittar på (omkring 2005 tror jag). Men den nya skatten var utformad så att det blev ungefär samma skattebelopp för nyare som för äldre bilar även om det var olika regler för att räkna fram beloppet. Skillnaden med förbrukningsberoende skatt visade sig först på sikt, när man fick ner förbrukningen på dieselbilar ner mot miljöbilsgränsen på ca 0,45 liter milen (numera något viktberoende). Även med vad som betraktades som en ovanligt snål diesel kring år 2007 hamnar man på runt 4000 kr i skatt. På en bil av de senaste årsmodellerna kan man komma ner på runt 1500 kr.
av KrilleW
Håller med i det första svaret du fått. Har du en bil som fungerar bra och du är nöjd med så är det både billigast och bäst i allmänhet att behålla den.
Klarar ni er för det mesta i den bilen så kanske det är värt att det blir trångt lite då och då. Du vet iaf att du har en bil i bra skick som fungerar. Bilen du letar efter är i en sån prisklass att risken är stor att du köper grisen i säcken. Kör du inte väldigt väldigt många mil så kommer du ändå inte spara så mycket pengar på att gå över på diesel.
av osla
mb E-klass har du ju annars. väldigt skön bil, och går även billigt med tex 220 cdi. en kompis har en 07:as w211 220 cdi aut som gått kring 60 tusen. och den går betydligt skönare än våran xc70 från 05, lådan i mb:n växlar betydligt mycket bättre än volvon
Användarvisningsbild
av lennarte
andersuw skrev:Även med vad som betraktades som en ovanligt snål diesel kring år 2007 hamnar man på runt 4000 kr i skatt. På en bil av de senaste årsmodellerna kan man komma ner på runt 1500 kr.
Dottern hade en Dodge Journey -07 (helt underbar bil) innan, men 15 - 2000 mil om året och en skatt på (runt) 5 - 6000sek så hjälper det inte att den är "förhållandevis snål" att köra (VW 2,0 dieselmotor). Därför jag "varnade" för dom årsmodellerna. Man behöver nog köra 3 - 4000 mil om året om det ska "löna sig". Sedan har ju dieselmotorn andra fördelar (mycket bra dragbil) och nackdelar (dålig värme, högre skatt) Dodgen var dyr i service också och däcken kostade 3000sek styck (hon körde 19" dubbfritt året om). Hon bytte bort den i höstas när automatlådan började krångla (igen). Känt fel på denna modell.

Mvh
Lennart
av andersuw
lennarte skrev:
andersuw skrev:Även med vad som betraktades som en ovanligt snål diesel kring år 2007 hamnar man på runt 4000 kr i skatt. På en bil av de senaste årsmodellerna kan man komma ner på runt 1500 kr.
Dottern hade en Dodge Journey -07 (helt underbar bil) innan, men 15 - 2000 mil om året och en skatt på (runt) 5 - 6000sek så hjälper det inte att den är "förhållandevis snål" att köra (VW 2,0 dieselmotor). Därför jag "varnade" för dom årsmodellerna. Man behöver nog köra 3 - 4000 mil om året om det ska "löna sig". Sedan har ju dieselmotorn andra fördelar (mycket bra dragbil) och nackdelar (dålig värme, högre skatt) Dodgen var dyr i service också och däcken kostade 3000sek styck (hon körde 19" dubbfritt året om). Hon bytte bort den i höstas när automatlådan började krångla (igen). Känt fel på denna modell.
Vet inte exakt vilken körsträcka man måste upp i för att "räkna hem" en diesel i den generationen (d.v.s. något decennium gammal) men i princip är vi överens. Jag satt själv och räknade på detta när jag köpte min förra bil i slutet av 2007. Fast jag gjorde mitt yttersta gick det inte att få ihop det med dieseln med en körsträcka som min (ca 1200 mil per år). Så det fick bli ännu en bensinare (V70 T5 -02). Med en nästan ny bil som den jag senast köpte (V70 D4 -15) blir läget dock lite annat eftersom skatten då är nere på 1500 kr och inte längre väger särskilt tungt i kalkylen.
Användarvisningsbild
av lennarte
:oops:
andersuw skrev:Vet inte exakt vilken körsträcka man måste upp i för att "räkna hem" en diesel i den generationen
Nää, exakt är inte lätt. Man får "väga in" annat också. Idag är ju läget helt annorlunda vad gäller ekonomin, men nu är det ju andra "hinder i vägen", främst dieselförbud i innerstäderna. Det "skramlas med tungt artilleri" i Bryssel (förlåt uttrycket :oops: ) också för att få ner utläppen i städerna i Europa och det som bestäms där gäller ju oss här också och det ligger ju dieseln till last i första hand. Det kanske blir som i Japan (Tokyo??) att när bilen rullat 8000 är det automatiskt körförbud (skrot). Jag vet dock inte om detta är sant eller bara rykten. Jag hörde det i samband med en firma som sålde begagnade bildelar (motorer) från japan på -90-talet.

Mvh
Lennart
av andersuw
Visst, det är ytterligare en faktor värd att ha i åtanke. Nu är ju kanske inte detta med dieselförbud i vissa innerstäder någon större realitet i Europa ännu och inte alls i Sverige så här långt. Oslo är väl det ända tydliga exemplet men vissa städer i Tyskland har också krav på "Umweltplakette" om man vill köra lagligt, vilket dock så här långt främst gäller dieslar som är äldre än dem vi talar om här. För Euro-6-klassade dieslar ser det inte ut att vara någon större fara så här långt men då är vi ju återigen framme vid de allra senaste årsmodellerna.
Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Vad som gjorts för min förra Volvo 🥳 Ung[…]

Okej, ska testa det