Gelis skrev:Ingen olja, färg eller klister på topp-packning. Ska vara rent och torrt.
Ovan skrivet gäller.
När man kommer till äldre bilar (mycket äldre) så
ska man ha olja på, både på blocket och topplocket. Det är för att packningen "rör sig" lite när man drar fast. Detta gäller motorer med kopparpackning (typ Volvo B16 och äldre). Kan ju vara så att det finns "bättre grejer" till dessa motorer idag, men när jag "höll på" med detta var det ganska mycket kopparpackningar.
På en Ford Taunus -64 sitter en gjutjärnsmotor med "lösa blöta" cylinderfoder med papperspackningar under (precis som på B27/B28) som "sjunker ihop" ibland när motorn "går varm". I dessa fall (när cylinderkanten på en del av cylindern ligger under blocket) har jag använt Permatex på "nyare" motorer med det nyare sortens packningar (även om Fords V4-or idag tillhör en "gången tid)
http://www.permatex.com/images/stories/ ... /80057.jpg
Använde det med framgång på flera bilar (franska modeller hade också denna konstruktion). Men då bara på stålringen mellan cylindern och topplocket. Numera är jag dock inte säker på att det fungerar lika bra. Det är ju högre tryck och mer värme i motorerna än vad det var på en 65 - 75 hk 1,7l V4 motor, Simca 1000 hade 39 hk. Detta var det enda (?) packningsklister som fanns "på den tiden" och jag använder det fortfarande. Numera främst till invändigt till kylarslangar och sådant.
Mvh
Lennart