Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OceanR
Någon som känner till detta eftermarknadspaket som fanns som tillbehör till Volvo 850 ?

Fläkten går bara i full fart och jag tänkte byta ut både värmepanelen och fläktmotståndet till standard ECC (Volvo Original) Men stötte på patrull... Man bytte även kablaget vid installation av detta kit *suck*.. Ja visst jag kan byta även kabelhärvan, men frågan är om det är ännu mer som man bytte ut vid installation av detta Comes kit... Finns inga reservdelar.. och med stor sannolikhet så är det fläktmotståndet som är trasigt.. Har demonterat detta och testat att löda om allt på kretskortet, men det funkar inte... Fläktmotståndet liknar inte alls dom 2 olika modeller standard och AC/ECC som normalt sitter i 850... Har bytt både fläktar/fläktmotstånd/relän tidigare på många volvo 850, men aldrig råkat ut för detta Italienska Comos kit..

Helt omöjligt att hitta info om detta eftermarknadskit tillverkat av Comes i Italien... Någon som har info om detta, eller möjligen har detta i sin 850 ?
fläkt 3bild.png
fläkt 3bild.png (276.79 KiB) Visad 652 gånger
20160409_155820.jpg
20160409_155820.jpg (1.12 MiB) Visad 623 gånger
Senast redigerad av 3 OceanR, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Har heller aldrig sett detta tidigare, riktigt coolt! :o 8) Synd bara att du inte får det att fungera!
Det lättaste i ditt ställe är kanske att köpa sig en donatorbil där man kan flytta över allt som behövs efterhand som man hittar olikheter.
Användarvisningsbild
av OceanR
Det är min sambos 850 och när hon köpte denna volvo 850 för många år sedan så fanns felet även då.. Så hon har alltid haft full fart på fläkten.. Men nu köpte jag panel, fläktmotstånd och även fläkt på skroten för att byta ut detta elände.. Fläkten har ju gått på maxfart i alla år så kolen är nog utsliten.. Men det verkar som detta Comes kit kom med panel, fläktmotstånd och några dm kablage som man pluggade in sedan man demonterat originalkablaget.. Konstigt nog sitter det ett relä för full fart och det skall det nog inte göra på AC/ECC modellerna... för där styrs väl allt från fläktmotståndet...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
På en bil med ECC så är det inget fläktmotstånd utan ett effektsteg som styr fläkten steglöst. Men på en bil med MCC så är det ett fläktmotstånd som styrhastigheten på fläkten.
Användarvisningsbild
av OceanR
DayDreamer skrev:På en bil med ECC så är det inget fläktmotstånd utan ett effektsteg som styr fläkten steglöst. Men på en bil med MCC så är det ett fläktmotstånd som styrhastigheten på fläkten.
Få se nu....

Alt 1... Utan AC.. steg 1-2-3 vid fläktmotstånd och läge 4 genom relä

Alt 2... MCC.. steg 1-2-3 vid fläktmotstånd och läge 4 genom relä (separat knapp för tillslag av AC)

Alt 3... ECC steglöst med effeksteg...

Funderar nu om denna enhet från Comes är en ombyggnadssats från MCC (manuell AC) till ECC...
Användarvisningsbild
av OceanR
DayDreamer skrev:Japp precis så är det med ALT 1,2 och 3

ECC då skall det väl sitta sensorer vid toppkåpan (där larmdioden sitter) och uppe vid kurvhandtagen i taket på 850 ???

Måste kolla på bilen i morgon... Jag har tagit för givet att det har varit ECC i denna 850 från början genom att allt är vajer löst... Bara kontakter... Men som jag skrev tidigare så lutar det åt att jag skulle köpt MCC panel och fläktmotstånd.. och även kabelhärvan.. Nu står jag möjligen med fel grejer.. ECC panel, effektsteg.. MCC värmereglage panelen växer inte på träd precis.. Jäkla skit... kanske 800kr åt helvete.. Nu kommer jag få spöstraff av Susanne.. Hennes pärla och hon som betalat.. Hmmm

Det är i alla fall idiotiskt att man monterar in dessa eftermarknadsgrejer och sedan finns det inga reservdelar.. Lutar mer och mer till att detta är en ombyggnadssats från MCC till ECC...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Japp är det ECC så sitter det en solsensor typ fotodiod som avger ström när man lyser på den precis bredvid/bakom larmdioden. Sen har du på en tempsensor vid kurvhandtaget på förarsidan och en till på passagerarsidan.

Hänger inte riktigt med vad du vill göra ?:-/ Vill du bygga om bilen från ECC till MCC eller tvärtom?
Användarvisningsbild
av OceanR
DayDreamer skrev:Japp är det ECC så sitter det en solsensor typ fotodiod som avger ström när man lyser på den precis bredvid/bakom larmdioden. Sen har du på en tempsensor vid kurvhandtaget på förarsidan och en till på passagerarsidan.

Hänger inte riktigt med vad du vill göra ?:-/ Vill du bygga om bilen från ECC till MCC eller tvärtom?
När bilen var några år så kom förra ägaren tydligen på att han skulle köpa den Comes tillbehörssats som jag lagat ut bild på... Effektsteget har sedan gått sönder på denna sats så fläkten går bara på full fart... Finns inga delar längre att köpa till denna Comes sats...

Jag köpte därför ECC manöverpanel och effektsteg på bilskrot och tänkte byta... Men det verkar som Comes satsen är en "Bygg om från MCC till ECC sats från en Italiens leverantör... Och den innehöll mer delar än vad jag trodde.. annat kablage .. Och någon information eller bilder finns inte att få tag på.. Så det är svårt att veta hur mycket man har plockat bort och ersatt vid montering av denna Italienska skräp kit...

Detta är väldigt svårt när man inte vet något alls om detta tillbehör...

Hur mycket av bilens originalkablage har man bytt ut ?
Från vilket kontakstycke har man byggt på ?
Har man ersatt någon vajer med elmotor ?

Skulle jag lämna in detta till Volvo så skulle dom stå lika frågande..

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]