Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ECM-280A Faulty signal
A diagnostic trouble code (DTC) stored when:
* the control module registers that the signal from the front probe is above 4.8 V for too long
* the signal from the front probe does not deviate from λ= 1
* the signal from the front probe is showing a lean fuel mixture while the signal from the rear probe is showing a rich mixture
* the signal from the front probe is showing a rich fuel mixture while the signal from the rear probe is showing a lean mixture

Enligt VIDA så ska börvvärdet från den bakre sonden vara ca 0.6V vid jämn last (t.ex. vid tomgång och genomvarm motor). Såg i dina loggar att värdet verkade ligga på 0.01V ganska ofta?
Ja, på tomgång med varm motor ligger den på 0.01v eller -0.01v, skall ut å köra snart så då ska ja testa med luftmassa och rpm + att se vilken volt sonden ligger på vid körning, kommer nollställa bilen innan med vida

Mvh
Nu har jag vart ute å kört, luftmassa och rpm verkade följa varann på grafen, glömde ta bild på detta, men när man tittade på bakre lambda volten såg man att den låg bra på 0.6-0.7 men ibland låg den på 0.01volt när man gasade å de ska den ju inte göra, stod på tomgång en stund å då visade den 0.6 men när ja kom fram å stod på tomgång så visade den 0.01 på bakre sond enligt bild Bild

Så kanske är bakre sonden som tappar ibland och sätter felkoder

Mvh
Har kollat kablage och tagit ut sonden idag, allt såg väl bra ut va ja kunde se, men lampan tände sig på vägen hem igen. Tog ut felkoder och fick detta Bild
Freeze data
Bild

Tror det kan vara den bakre trots allt, kollade även efter avgasläckage men såg inget som kunde tyda på läckage

Mvh
Säkert bakre sonden som är skrot men man vet ju aldrig.

Jag fick ju dessa felkoder när den bakre var trasig.
ECM-280A Främre lambdasond, bank 1-För hög signal. Felkoden är funnen aktiv
ECM-2A0A Bakre lambdasond, bank 1-Felaktig signal. Felkoden är funnen inte aktiv
ECM-2A1A Bakre lambdasond, bank 1-För hög signal. Felkoden är funnen inte aktiv

Som du ser så sätter bilen en felkod på att det är den främre som felet sitter i/är aktivt just nu vilket det inte var dummar sig en sond så får man oftast felkod på bägge sonderna och om jag läste ut koderna direkt när motorlampan tände sig så var det enbart på den främre sonden vilket fick mig att byta den utan resultat :(

Men den bakre sonden pendlade ju hela tiden mellan 0volt och 1volt för mig vilket den inte ska göra utan den ska ligga någorlunda still jämfört mot den främre om ska pendla.

Du kan ju ta och testa med att ohm mäta värme kretsen till den bakre sonden kommer tyvärr inte ihåg vilka kablar som det var.
Aa okay, men i och med att den bara satte felkod på den bakre nu så gissar ja ju på den bakre iallafall, men får testa att ohm mäta värmekretsen, tror det är dom 2 grå/vita kablarna ? men borde inte vida säga det isåfall ? Nu blir det ju bara felaktig signal istället

Mvh
Bara för att den sätter på den bakre så kan det även vara den främre som felar som jag skrev i mitt inlägg ovan. Men troligtvis är det den bakre då du säger att bilen går helt oförändrad. Jo möjligtvis att det står i vida på något ställe.

Du får ta och kolla på kontaktstycket på antingen sonden eller kontaktstycket som sitter i bilen där ska det stå siffror instansat du får vrida och kolla på kontakten noga för dom kan vara svåra att se.
Har kvar mättnings papprena som jag skrev ut från vida när jag mätte kablaget så kan ge dig vilka kablar som är vad.
stift 4 Signalledning plus, stift 3 Signalledning minus och dom resterande två är till värmningen.

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]