Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har använt VOL-FCR i många år till mina S o V 70 -98 och den fungerar bara till att läsa felkoder och nollställa servicelampan.
Jag använder en kabel som har USB i ena ändan och ODB uttag i andra ändan. Den har KKL funktion (ska visst vara samma som VW använder.)
Det är inga CAN protokoll i ODB uttaget pål -98 modellerna.
-99 kom ett annat protokoll som är CAN baserat o då fungerar inte VOL-FCR längre utan då behöver man andra programvaror och kabel som stöder detta protokoll.
Om du använder en USB till seriell adapter innan din kabel är det förmodligen där felet ligger när det kopplar ner.
Det kan då bli problem med hastigheterna (baudraten) i överföringen och det är ganska vanligt att det blir det med sådana adaptrar.
Du kan också ha felinställd baudrate i datorns port.
zäta: det beror på vilket chip adaptern är baserad på. Är adaptern ett vanligt FT232-chip så ligger felet INTE där, utan då är snarare mjukvaruproblem, t ex baudrate som du nämnde.
Min är inställd på standard 9600, men vol-fcr ändrar baudraten som den behöver då olika kommandon använder olika baudrates. Init-kommandot skickas t ex i 4 baud, vissa skickas med 11500baud, och dom flesta andra ligger mellan 100 och 1000.
Det är först när man tvingar in systemet i ISO-standard protokoll(vilket vol-fcr inte kan göra, så det är tämligen onödig info i det här fallet) den använder en och samma hastighet.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]