Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är samma mjukvara i lådan med annan parameterupsättning det är samma med hela polestar optimeringen är bara skruvade parametrar

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Derank skrev:Men vad fan, det står ju där, vad är det för jävla svar man får av dig varenda gång....källa på det, källa på det, det står ju för fan på Polestars hemsida:
Ta det lite lugnt. Momentum bad mig om en källa så jag levererade en. Bara för dig att göra detsamma om du blir ombedd. Inget konstigt med att be om en källa eller hur?

Sedan är informationen från Polestar i det här fallet lite motstridig. Tittar man på TS bil (D4 AWD -16) säger Polestars hemsida följande (min emfas):

"Upplev en ny nivå av körglädje och kontroll

När våra raceingenjörer optimerar en bil för banan fokuserar de på hela bilen för att hitta optimal körbarhet för ett brett spektrum av situationer. Samma ingenjörsfilosofi har nu förts över till vår Polestar Performance-optimering för standard Volvo-bilar, något som ger dig en bil med en ny nivå av körglädje samt kontroll.

Klicka på de fem områdena nedan för att lära dig mer om 'when driving matters':"

https://www.polestar.com/se/product/v70 ... ic-2016-2/

Sedan saknas i det här fallet en lista över de fem områdena (gasrespons, växelhastighet. växelprecision och gear hold, växel- och motorrespons, och motorprestanda). Det är således uppenbarligen fel på Polestars hemsida för närvarande. Jag tolkade det som om att felet var att specen på de fem områdena fallit bort. Men det kan förstås istället vara så att felet är att de fem områdena aldrig borde ha nämnts överhuvudtaget i det här fallet eftersom Polestar inte optimerar lådan på bilar utan VEA-motor (Drive-E).
Derank skrev:Ser du att det står DRIVE-E!
Visst ser jag det. Texten du citerade visar att man på bilar med VEA-motor (Drive-E) även optimerar växellådan. Den visar däremot inte att man inte gör det på andra bilar. Sedan kan du förstås ändå ha rätt i att det är så det förhåller sig.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Momentum skrev:
andersuw skrev:
Momentum skrev:Polestar SW för växellådan handlar mest om att sälja konserverad gröt - gasrespons och kalibrerade växlingspunkter :)
Samt Placeboeffekt, något man kan ta mycket pengar för
Nyss betvivlade du att man överhuvudtaget förändrade mjukvaran för växellådan. ... Vad är det för fel med att anpassa lådan till motorns förändrade prestanda?
Man förändrar den INTE på den bil som tråden handlar om - V70 D4 AWD CS -16 181hk 5:a och sexpetad automatlåda.
Det är möjligt. Men det besvarar ju inte min fråga om vad det är för fel med att anpassa styrningen av lådan till motorns förändrade prestanda och varför en sådan förändring skulle innebära att man säljer "konserverad gröt" eller "placeboeffekter". Själv tycker jag det är rätt naturligt att man förändrar växlingspunkterna när man ändrar sådant som max vridmoment, varvtalsområde för max vridmoment och varvtal för max effekt. Övriga förändringar när det gäller växellådans beteende är ju mer en fråga om vad man tror den genomsnittlige Polestarkunden efterfrågar. Men om man träffar rätt där är det ju inte fel att ändra i de avseendena heller.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
palmqvist skrev:Det är samma mjukvara i lådan med annan parameterupsättning det är samma med hela polestar optimeringen är bara skruvade parametrar
Är väl en fråga om hur man definierar ordet "mjukvara". Det är förstås fullt tänkbart att det bara är parameteruppsättningar som förändras. Men de ingår ju säkert i den mjukvara (de artikelnummer) som laddas ner när man Polestaroptimerar.
andersuw skrev:
palmqvist skrev:Det är samma mjukvara i lådan med annan parameterupsättning det är samma med hela polestar optimeringen är bara skruvade parametrar
Är väl en fråga om hur man definierar ordet "mjukvara". Det är förstås fullt tänkbart att det bara är parameteruppsättningar som förändras. Men de ingår ju säkert i den mjukvara (de artikelnummer) som laddas ner när man Polestaroptimerar.
Självklart :) Då jag själv jobbar med det så ser jag det som två olika saker, men visst det är en variant av orginalmjukvaran.
Laddar man ny mjukvara är det inte säkert ny parameter uppsättning följer med utan den återanvänder den gammla eller tvärt om...

Back to Topic, jag hade samma problem som TS på min XC70 my 10 tyvärr hade jag ingen möjlighet o ta reda på vad de gjorde då jag var i Tokyo när de gjorde vi det o min fru saknar intresset hittade aldrig kvittot :)

palmqvist skrev:Självklart :) Då jag själv jobbar med det så ser jag det som två olika saker, men visst det är en variant av orginalmjukvaran.
Laddar man ny mjukvara är det inte säkert ny parameter uppsättning följer med utan den återanvänder den gammla eller tvärt om...
Även jag har jobbat en del med programmering så jag vet utmärkt väl vad du menar. :D
palmqvist skrev:Back to Topic, jag hade samma problem som TS på min XC70 my 10 tyvärr hade jag ingen möjlighet o ta reda på vad de gjorde då jag var i Tokyo när de gjorde vi det o min fru saknar intresset hittade aldrig kvittot :)
OK. Men på något sätt lyckades verkstaden ändå fixa det eller ...?
andersuw skrev: Det är möjligt. Men det besvarar ju inte min fråga om vad det är för fel med att anpassa styrningen av lådan till motorns förändrade prestanda och varför en sådan förändring skulle innebära att man säljer "konserverad gröt" eller "placeboeffekter".
Det är inget fel på det, om man vill betala en massa pengar för ingen effekt, tidigare gick man från 163 till 215 - plus 32% effekt, medans numera från 181 till 200 - 10% mera effekt, men såklart, då får man ju bättre gasrepsons på den häftiga ökningen med 19hk - det är konserverad gröt
Att polestara en D5 känns också väldigt lite bang for the buck också 7%
En femcylindrig D4 är väl på gränsen med 18% ökad effekt

Men Var och en blir salig på sin tro
Japp, nått lyckades de få till

Momentum skrev:
andersuw skrev: Det är möjligt. Men det besvarar ju inte min fråga om vad det är för fel med att anpassa styrningen av lådan till motorns förändrade prestanda och varför en sådan förändring skulle innebära att man säljer "konserverad gröt" eller "placeboeffekter".
Det är inget fel på det, om man vill betala en massa pengar för ingen effekt, tidigare gick man från 163 till 215 - plus 32% effekt, medans numera från 181 till 200 - 10% mera effekt, men såklart, då får man ju bättre gasrepsons på den häftiga ökningen med 19hk - det är konserverad gröt
Att polestara en D5 känns också väldigt lite bang for the buck också 7%
En femcylindrig D4 är väl på gränsen med 18% ökad effekt

Men Var och en blir salig på sin tro
Visst. Man kan förstås alltid diskutera om det är värt pengarna att Polestaroptimera den ena eller andra motorn. Optimeringen av de motorer som i praktiken var nedtrimmade D5:or gav förstås ovanligt mycket. Nu blir det i vissa fall snudd på löjligt lite, t.ex. från 225 till 233 hk (3,5%) på S60 D5 FWD -16. 10% som på V70 D4 FWD -15 och -16 är väl någonstans mittemellan. Men min poäng är att helt enkelt att det är ett plus att optimera lådan för motorns nya vrid- och effektkurva och att jag därför tycker att det är bra att Polestar i motsats till andra trimföretag gör det.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]