Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fisch skrev:Finns säkert hur många volvobilar som helst med haldex 5 som gått längre än tex 5000 mil. Finns det fler rapporter från forumet, eller någon annanstans, om att någon råkat ut för detta?
Klart det finns bilar som rullat mer än 5000 mil, annars hade det ju varit katastrof.

Det gör ju inte så mycket att lamellerna ligger åt på Gen 5 så länge man är supernoga med att se till att alla 4 däcken är exakt lika slitna.

Jag skiftar alltid bäste däcken till framhjulen, på så sätt skiljer de aldrig mer än 0,5 mm i mönsterdjup.
VolvoB20 skrev:
Fisch skrev:Finns säkert hur många volvobilar som helst med haldex 5 som gått längre än tex 5000 mil. Finns det fler rapporter från forumet, eller någon annanstans, om att någon råkat ut för detta?
Klart det finns bilar som rullat mer än 5000 mil, annars hade det ju varit katastrof.

Det gör ju inte så mycket att lamellerna ligger åt på Gen 5 så länge man är supernoga med att se till att alla 4 däcken är exakt lika slitna.

Jag skiftar alltid bäste däcken till framhjulen, på så sätt skiljer de aldrig mer än 0,5 mm i mönsterdjup.
Poängen var att detta inte verkar vara särskilt vanligt, åtminstonde inte vid dags datum. Finns det uppgifter på hur omfattande det är med ras på gen5?
VolvoB20 skrev:

Lysande! :D Då känner jag mig lugn. Jag har alltid skiftat fram-bak inför varje ny säsong på alls bilar jag haft. Ytterligare en anledning att göra så på en AWD alltså! 8)
Tack för klok förklaring och tips! 8)
Hallo all.
Sorry for big post before, i'm newbe on forum and don't know this normal or not. Today when surfing internet i read about problem as on topic subject: https://www.drive2.com/l/9559458/ (on top of page there is switch to Auto Translate). May be interesting...

About software: Volvo know about problem and have TJ for this, on minimal work - change oil in AOC and upload new software, maximum - change AOC itself and upload software. But as can see - new software only leveling up voltage to pump, this program does nothing magical.

What you think - shall (or can) i post here some assumptions from our communities? We talked about this problem near 1-1,5 year long :oops:

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]