Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Gav mig på att byta olja och filter i min haldex gen III idag. Tyvärr så ville inte min oljesug vara med längre typ lagom till att jag fyllt på med olja igen. Sista momentet, efter man fyllt, provkört och fyllt igen är att suga ut 40 ml olja.

Använde istället en plastslang jag hade med, räknade ut (experimentellt) volym per längd slang och drog sedan ut cirka två meter slang av olja ur haldexen.

Frågan är då: Hur kinkigt är det med oljenivån, alltså att jag fick ut just 40 ml? Tänker om det är katastrofalt illa om det är antingen för mycket eller för lite? När jag säger "räknade ut" så var det väldigt mycket mellan tumme och pekfinger... Eller tappar jag "bara" bakhjulsmoment på att jag inte kan få till tillrcäkligt med tryck, teoretiskt sett? Har inga felkoder. Har kört en stund och loggat lite värden med VIDA men jag begriper mig inte på grafisk visning. Fick 6,8 Mbar som högsta värde när jag lät VIDA välja min och maxvärde för grafisk visning. Så kanske 6 Mbar som mest när jag var ute och testkörde? EDIT: 6,8 MPa stod det, inte Mbar
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
6 Mbar i en hydraulisk utrustning torde skjuta den i bitar som flyger ända till månen, eller åtminstone till Vimmerby. Normalt arbetstryck i sansade hydrauliska utrustningar är typ 0,0002 Mbar. Stora lastbilskranar (tänk Palfinger PK 60002 och liknande) ligger på 0,00033 Mbar.

Om du istället menade 6 mbar så är det praktiskt taget vakuum. Normalt lufttryck vid havsytan är 1013 mbar.

Med dessa värden som referens ger ju en enkel rimlighetskontroll att vad nu VIDA visade så var det nog inte det som programmet menade. Jag begriper inte heller vad som avses. Fast jag har inte VIDA heller, förstås.
Av förståeliga skäl finns det inte något detaljerat att läsa om exakta trycknivåer i en sån koppling. Det vill de väl hålla för sig själva. Men det som finns ger vid handen att arbetstrycken handlar om storleksordningen tiotals bar, och i alla fall inte över hundra bar.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det låter ju mycket mer rimligt. Max förladdningstryck på Generation III var 4 bar. Jag har inga uppgifter för senare modeller, dock.
av Schmoyoho
Förladdningstryck? Jag har mycket riktigt en gen iii då jag har en årsmodell 2007 S80.

Här är skärmdumpen i fråga. Mätvärdet 0,24 nere till vänster är när jag stod stilla och tryckte på stopp för loggningen, låg på cirka 0,25-0,28 när jag stod stilla med foten på bromsen och 0,80-något när jag stod på tomgång t.ex i neutral eller bara rullade i drive.

https://i.imgur.com/NJiAvpt.png
av Dundermuppen
Schmoyoho skrev:Jag kastade ett nytt öga på min skärmdump av min graf från igår och mycket riktigt står det 6,8 MPa = 68 bar, inte 68 Mbar :oops:
Du kan inte ana hur mycket det kliade i hela kroppen när jag läste megabar, jämför Sheldon Coopers ryckningar när han inte får tala :-) Jag har dock gett mig f-n på att inte påpeka sådant i detta forum då jag alltid får det att bli så nedlåtande även om jag inte menar det så.
av Schmoyoho
Dundermuppen skrev:
Schmoyoho skrev:Jag kastade ett nytt öga på min skärmdump av min graf från igår och mycket riktigt står det 6,8 MPa = 68 bar, inte 68 Mbar :oops:
Du kan inte ana hur mycket det kliade i hela kroppen när jag läste megabar, jämför Sheldon Coopers ryckningar när han inte får tala :-) Jag har dock gett mig f-n på att inte påpeka sådant i detta forum då jag alltid får det att bli så nedlåtande även om jag inte menar det så.
Just tryckenheterna passerade rakt genom huvudet när jag läste gymnasiefysiken. Vet att jag har 3,0 någonting i däcken t.ex. :oops:
av Dundermuppen
Schmoyoho skrev:
Dundermuppen skrev:
Just tryckenheterna passerade rakt genom huvudet när jag läste gymnasiefysiken. Vet att jag har 3,0 någonting i däcken t.ex. :oops:
Problemet är mitt och i just detta fallet lyckades jag undvika det :-)

Värre är det på andra forum där den högre volten och den längre pingen existerar. Där är det riktigt illa. Spänning och latens är saker de inte ens kan stava till och de anser sig likväl "kunniga".

Ledsen att jag inte kan bidra till just detta problemet dock.

/Johannes
Användarvisningsbild
av apersson850
Schmoyoho skrev:Förladdningstryck?
Ja, det tryck som elpumpen kan skapa innan den mekaniska pumpen börjar pumpa. Men den pumpar ju inte förrän det börjar slira.
av Schmoyoho
Jag har gjort ett försök att leta efter lite mer information i VIDA. Lägger mina rön i en spoiler men tolkar det som att för lite är sämre av självförklarliga skäl medan för mycket (alltså alldeles för mycket) lite löser sig självt genom att det finns en säkerhetsventil.

Oljetrycksmätaren har ett mätområde på 0-8 MBa-... MPa. Tolkar mina 6 MPa vid fullgas på grus som ett finfint värde då. Däremot vet jag inte om man menar 0,38-0,80 eller precis 0,38 MPa vid tomgång. Jag hade 0,80-något, stillastående på tomgång utan växel i. Trampade jag på bromsen så sjönk det till 0,2-0,3 MPa. Men det kanske inte spelar någon roll...
Spoiler »

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]