Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Momentum skrev:
apersson850 skrev:
Om jag står upp och kör
Hur gör du då? :)
Öppnar takluckan. ;-)
Desmodue skrev:Släng in Polestar så blir lådan trevligare.
Vad har Polestar med lådan att göra? har de ny mjukis för lådan då el vad menar du?

Menar du att den växlar senare pga ökat vrid/HK?
volvos sexstegade har aldrig varit en bra låda, de ä'r sega och ryckig växling både upp och ner, alla är så mer el mindre, men det borde ni ha märkt redan då ni provkörde, innan ni köpte bilen.

Alla är så mer el mindre och även de bra lådorna är rätt så kassa om man jämför med andra märken
Derank skrev:
Desmodue skrev:Släng in Polestar så blir lådan trevligare.
Vad har Polestar med lådan att göra? har de ny mjukis för lådan då el vad menar du?
Vad Desmodue menar vet jag inte men Polestaroptimering innebär ny "mjukis" inte bara för motorn utan även för lådan. Kör man i sportläget misstänker jag att den snarast innebär att bilen blir mer benägen att hålla kvar lägre växel eller växla ned även vid relativt måttligt gaspådrag. I normalläget skulle det däremot kunna vara så att den växlar upp lite tidigare och ner lite senare eftersom det maximala momentet vid runt 2000 rpm är lite högre.
Låter ju märkligt om Polestar har en SW som gör att lådan växlar bättre/snabbare/mjukare el vad den nu gör, då borde ju Volvo ha uppdaterat lådan för länge sedan. Jag kollade tom med Rica om de hade någon mjukvara för lådan, men det hade de inte.
Tja om man nu hade provkört innan så,,,

Skulle kunna tänka mig en inställningsparameter då man ställer in ett maxvarv då lådan senast ska växla upphävt med villkor 100% gaspådrag.'

Lätt att jag skulle lägga max på 25-3000rpm.

/C
Momentum skrev:
andersuw skrev: men Polestaroptimering innebär ny "mjukis" inte bara för motorn utan även för lådan.
Mycket tvivlande på det påståendet - någon källa på det?
Bara att läsa på Polestars egen hemsida. Några citat ur beskrivningen för min egen bil (V70 D4 -15):

Växelhastighet

Växlingshastigheten har ökats för att bilen ska accelerera snabbare och reagerar mer direkt på förarens kommandon, exempelvis vid en snabb nedväxling inför en omkörning. En snabbare växellåda ger föraren mer direkt kontroll över bilen.

Växelprecision och gear hold

Växlingarna har kalibrerats för att ge en mer direkt och precis körupplevelse samt snabbare acceleration. Växelpunkterna har kalibrerats för att effektivt utnyttja den optimerade prestandan i motorns mellanregister. Gear hold-funktionen håller växeln under kurvtagning med höga laterala g-krafter, något som hindrar oönskade växlingar mitt i en kurva som kan sätta bilen ur balans.

Växel- och motorrespons

Växellådan och motorn har kalibrerats för att ge snabbare respons när föraren snabbt släpper gasen under en kort period, exempelvis under en kort inbromsning inför en kurva. Funktionerna håller bilen i balans under snabb kurvtagning och ger föraren bättre kontroll över bilen

Motorprestanda

Alla Polestar-optimeringar är utvecklade för att ge mer prestanda i motorns mellanregister där föraren använder det som mest under aktiv körning. Exempelvis under en omkörning eller på väg ut på en tätt trafikerad motorväg. Den ökade prestandan i mellanregistret i kombination med optimeringen av växellådan och gasresponsen gör bilen mer dynamisk och responsiv att köra.

Källa:

https://www.polestar.com/se/product/v70 ... omat-2015/
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]