Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vägkung
V70 06:a vänster fram byte av hjullager. Kan någon berätta för mig vad jag måste släppa på för att byta lagret (navet) med minsta möjliga arbetysinsats?
Alltså, måste fjäderbenet lossas,eller?
av ThunderAce
fjäderbenet behöver inte bort men du måste få loss drivknuten i och med att det sitter skruvar från baksidan genom
navet och håller hjullagret på plats, och för att få ut drivknuten så lossar du spindelled
av Fritzell
Bromsen måste bort och förslagsvis släpper du bultarna mellan fjäderbenet mot hjulspindeln. Man får betydligt bättre rörelse i spindeln då jämgört med vice versa det blir lättare att dra ur drivaxeln. Sen behöver du ju en del specialverktyg och momentnyckel.
av vägkung
ThunderAce skrev:fjäderbenet behöver inte bort men du måste få loss drivknuten i och med att det sitter skruvar från baksidan genom
navet och håller hjullagret på plats, och för att få ut drivknuten så lossar du spindelled
Ok, tack för snabbt svar.
Spindelleden bort alltså, är det för att leden sitter i vägen för att komma åt skruven/arna som håller navet?
Jag har för mig att jag sett någonstans att det går att komma åt skruvarna som håller navet utan att ta bort drivknuten, men det kanske är på någon annan modell.
Och ja, jag förstår att bromsoket och bromsskivan måste tas bort.
Senast redigerad av 1 vägkung, redigerad totalt 0 gånger.
av vägkung
Fritzell skrev:Bromsen måste bort och förslagsvis släpper du bultarna mellan fjäderbenet mot hjulspindeln. Man får betydligt bättre rörelse i spindeln då jämgört med vice versa det blir lättare att dra ur drivaxeln. Sen behöver du ju en del specialverktyg och momentnyckel.
Tack för svar.

Vad för specialverktyg?
Och om jag släpper på bultarna mellan fjäderbenet och hjulspindeln, behövs då inte en hjulinställning då? Men det kanske bara behövs om jag tar bort fjäderbenets bultar?
av ThunderAce
bultarna i fjäderbenet är inte helt ok att släppa då dessa inte styr så värst delarna på plats.
lossar man de så märker man att alting börja röra sig, hålen i navet för fjäderbenet är något större
än skruven och glappar då, om du inte markerar ordentligt hur fjäderbenet och navet satt så blir
det svårt och få tillbaka på samma ställe

spindelleden och fjäderbenet håller navet på plats och då får du inte ut drivknuten, eftersom spindelledet är
koniskt så är den självjusterande och navet kommer hamna på samma ställe.

drivknuten är den som kan vara i vägen för att komma åt skruvarna för hjullagret

märker du ganska snart när du börjar om verktyg får plats eller inte
av Fritzell
Mycket riktigt påverkas hjulinställningen marginellt när du släpper fjäderbenet från hjulspindeln men å andra sidan kan det vara mer bökigt att få ur spindelleden ur hjulspindeln gärna utan att skada damasken på spindelleden. För- och nackdelar med båda metoderna. Släpper du spindelleden kan du i princip inte alls vinkla navet utåt vilket jag iallafall tycker underlättar rejält

Du behöver bla E-hylsor tilk navlagerbultarna

Skickat från min GT-I8190N via Tapatalk
av nissesvolvo
Håller med Fritzell. Jag har själv bytt hjullager på min gamla V70 99, och lossat på dom två bultarna som nämns ovan. Förenklar det hela en smula. Jag har inte märkt upp skruvarna på något sätt utan bara skruvat ihop det igen. Har heller inte märkt något som snedslitna däck eller något annat konstigt.

Nåt som även förenklar att lossa bultarna till navet är en ordentlig mutterknack. Har man inte det skall man nog ta det försiktigt så inte man förstör bultarna och i värsta fall drar av nån.
Riktigta verktyg tycker jag är a och o. Dessutom blir det ju roligare och meka....
Lycka till.

P.S Glöm inte att göra rent noggrant innan Du monterar det nya lagret.
av Fritzell
Kan bara instämma, och som sagt särskilt bultarna mot fjäderbenet brukar vara belagda med 1 cm tjock lager med skit... Gå över ordentligt med stålborste och dränk i 5-56... samma sak gäller navlagerbultarna, gå över med stålborste på lilla toppen som syns på yttersidan av navet. Jag gjorde det misstaget för jag såg dom inte ens pga all skit och drog därav nästan av en bult när lagret skulle lossas. Det går väääldigt trögt att förutom rost dessutom dra med massa grus och sant genom gängorna om man säger så..

När det gäller hjulinställningen vid lossning av fjäderben pratade jag om med en mekaniker på bilia. Han sa att det mer eller mindre var standard att skjuta in spindeln så djupt in som går och sen dra åt. Och det är ju "bara" cambervinkeln som påverkas. Egentligen påverkas toe in på sätt ov vis också i själva hjulspindeln men eftersom styrlederna är stumma kommer det dra i hela styrstången och möjligtvis få ratten att ställa sig lite lite snett.
Men som sagt när om du gör det väl släpper på fjäderbenet kommer du märka hur oerhört lite det går att justera på egentligen

Jag har inte heller märkt av några tendenser till snedslitna däck och jag har bytt i stort sett hela framvagnen på min v70. ..
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]