Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inga intervaller. Lämpligt att byta växellådsoljor (ja, även manuella och vinkelväxlar OCH slutväxeloljan) samt haldexolja+filter är 6000 mil. Sen kan man förstås tänja på det hur mycket som helst, men avser man äga bilen till 15 000 mil och uppåt så är det en bra ide.
Jag har ju Haldex generation 4 på min bil, och den fungerar än, men eftersom bilen ändå ska på service nästa vecka tänkte jag låta dem byta olja i min Haldex också. Efter det kan jag berätta vad det kostar.
Ska bli intressant att se om oljan är kleggig. Personligen tror jag inte på att oljor som används i mojänger där lameller eller band gnor mot varandra aldrig ska bytas. Typ i automatlådor och kopplingar. Däremot kan en slutväxelolja hålla bilen ut, åtminstone om den byts en gång i början eller är försedd med ett filter som klarar att ta hand om inkörningssnafset som bildas.
raven76 skrev:Fick precis information om att det finns ett filter! Men det sätts igen och då pajar pumpen.
Det är ett litet förfilter, inget oljefilter i traditionell bemärkelse... Gen5 är ingen höjdare, men billig :roll:
Man undrar ju varför vissa då går sönder på 5000mil? Är ju inte riktigt en fråga om handhavande fel tycker man. Svårt att påverka något själv.
Lövet skrev:Man undrar ju varför vissa då går sönder på 5000mil? Är ju inte riktigt en fråga om handhavande fel tycker man. Svårt att påverka något själv.
Man kan ju alltid köra som en tok. Men upplever inte att jag är en sådan person. Större delen av tiden man kör är den ju inte ens aktiv.
Visst skrev dom om programvaran för Haldex 5 lite så den "förladdar" om man står stilla och ska åka iväg? Tidigare var den väl helt inaktiv ända till dess att det börjar spinna? Jag är som sagt var ingen expert på detta, så jag kan vara ute och cykla, men tycker mig ha läst något om det.

Jag ska kolla upp hur långt min kollega kört med sin bil också.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]