Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av polkakung
Hej!
Ett par veckor semestertid kör jag grusväg sammanlagt ca 50 mil. Förra året fick jag två eller tre punkteringar vilket kan vara knöligt när både mobiltäckning och medtrafikanter inte alltid är närvarande med 10 mil till närmaste gummiverkstad. Jag har någon typ av 16 tum standarddäck till V70 AWD 2.5 -03, Goodyear om jag inte minns fel och de har halva livet kvar. Övrig körning är storstad eller snabb motorväg.

Finns det täckstyper som håller lite bättre utan att bli som diagonaldäck på motorväg (odubbat/fler lager/SUV)?
Ska jag lägga på mina odubbade vinterdäck tillfälligt?
Eller köpa Michelin som min släkting åkaren hävdar?
Eller behålla nuvarande däck, dubbelkolla reservhjulet och hoppas att det bara var otur? Jag har trots allt bara varit med om en punktering tidigare på trettio år.
Användarvisningsbild
av wissel
Vad var orsaken till dina punkteringar ?
Om det var spikar, skruvar eller stooora potthål?
Jag skulle kolla mitt reservdäck (som jag inte har)....FÖRST.
vid ditt normala däckbyte så välj gärna Michelin HP Tour GRNX. Du får ett däck
som är helt perfekt ur alla synvinklar enligt mitt sätt att se det.
Betalade 5,500:- komplett med omläggning, balansering osv.
av polkakung
Jag tror orsaken var tung bil och nysladdad grusväg. Vassa stenar skar små hål i däckens regnspår. Men jag har kört där så många gånger förr utan att få punktering så jag kanske bara hade offrat till fel gudar...
Hej!

Får du punktering på fram eller bakhjulen?
Om det är bakhjulen så kanske detta nedan är en förklaring till ditt problem.
När jag var i Namibia, åkte till 90 % grusväg. Vi fick ett flertal punkteringar bak även samma dag.
I bilen fanns det 3 stycken reservhjul av någon anledning som en liten upplysning.
Förklaringen till punkteringarna var som exempel. Om vänster framhjul sköt iväg en sten in under bilen så kunde den träffa höger bakhjuls innersida och ge en punktering som följd.
Tips på något bra däck har jag inte som klarar detta.
Ps. Det var ingen snigelfart vi pratar om.

Lennart
Användarvisningsbild
av milktrucker
run-flatdäck löser dina bekymmer
Användarvisningsbild
av milktrucker
Alexas skrev:Run-flat får bara monteras tillsammans med TPMS.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
får o får.....det är inga problem att få det monterat på ett par fälgar. Har svårt att tro att någon däckkrängare säger nej till sina kunder.
Run-flat är extremt tjockt gummi som ska stödja upp hela bilens vikt, dvs nästan omöjligt att få hål på.
av Alexas
En seriös däckkrängare monterar inte RFT-däck på bilar utan någon form av däcktrycksövervakning. Det är livsfarligt! Du skulle rent teoretiskt kunna köra 120km/h med ett däck som helt tappat trycket utan att du vet om det.

Bild

av jonko
Alexas skrev:Run-flat får bara monteras tillsammans med TPMS.

Får och bör är två vitt skilda saker.. Det finns inget som säger att man inte får köra rft utan övervakning av trycket däremot bör man inte det.
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]