- tor 07 apr 2016, 09:39
#1065145
andersuw skrev:Lövet skrev:Jag är inte så orolig för Volvos del. Om man tittar på försäljningen av tjänstebilar (80%+ av försäljningen) så lär en betydligt större del av den förklaras av att man har fått mer utrustning och motor till samma pris (7.5pbb) än BMW, Audi, Mercedes än att bakluckan är rakare. Det ska mycket till för någon att titta på en Audi A6 eller E-klass och tänka - "nä den här är för trång".
Näh. Det är inte det. Såväl i Sverige som utomlands har folk köpt Volvo av motsatta skäl. Inte att den är för trång utan att för att den är bredare och längre (däruppe). Volvo har sålt på funktion, inte form. Nu försöker man motsatt strategi. Ett äventyrligt projekt. Man riskerar att alienera sin gamla kundkrets. Frågan är om nya kunder räcker för att kompensera vad man förlorar.
Nu är du tillbaka till att det främst skulle vara bagageutrymmets form som sålt bilarna. Det tror jag inte nämnvärt på, förutom vissa sällsynta undantag B20 mfl ;-). Har flera kollegor (och bekanta) som är V70 ägare och de har köpt V70 för att de var
billigare givet samma utrustning och motor jämfört med de främsta konkurrernterna. Detta och samtidigt upprätthålla en bra nivå på komfort, utrymmen och körupplevelse jämfört med Audi, BMW och Mercedes. Utrymme i bagage har inte varit den mest prioriterade frågan.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i