Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Lyfte på oljelocket idag bara för att kolla hur det såg ut med bra ljus och märkte att metallen är "missfärgad". Det är som en röd beläggning. Se bilden. Går det att säga något av det som går att se?

Bild
Enligt min mening så är detta inte Oilsludge, möjligen en motor där dom
haft lite för långa intervaller mellan oljebytena.
Min såg ut sådär för 3 år sedan, men sedan jag bytt olja o filter var 1000 mil så ser det inte ut på detta viset idag.
Tog ca 6000 mil.
Personligen tror/tycker jag att 1000 mil är det "vettiga" att köra på mellan oljebytena lite beroende på kuststräckornas längd osv.
Jag håller med wissel! Jag tycker att 1000-1500 mil eller 2 gånger per år är det optimala för att hålla motorn i toppskick.

Förra ägarna har missat två gånger med oljeintervallerna. 1 gång gick det 4000 mil/1,5 år och andra gången kördes bilen knappt 10 000 km men oljan fick va i motorn i 2 år. Så det kanske kam vara det då?

Jag hade en BMW tidigare som jag gjorde en behandling på. Använde CRC engine flush och där gjorde den väldigt stor skillnad på mina lyftare som knackade innan behandlingen.

Vår nya V70 kanske kan må bra av en behandling och ett extra oljebyte.
Nej nej inga "behandlingar" enligt mitt sätt att se det.
Ruffel o båg som endast kan ställa till det än värre.
Sedan har jag en idé om att jag hellre hör mina ventiler än att dom är tysta......
då vet jag ju att dom lever....min motor är numera tyst men jag lyssnar görna på en tickande motor,
det är ju ingen symaskin som sitter under huven. ;-)
Jag trotsade dig Wissel och körde på så som jag gjorde tidigare. I med olja för sköljning tillsammans med CRC motor flush. Tomgång i 10 min. Ut med olja och oljefilter. Oljan va kolsvart!

I med nytt filter och ny olja. Nu, 200 km efter är den lika honungsfärgad som när jag hällde i den :)
det där är koksad olja, dvs olja som blivit "bränd" av värme och slitage.
Märke på oljan?
milktrucker skrev:det där är koksad olja, dvs olja som blivit "bränd" av värme och slitage.
Märke på oljan?
Jag vet inte vad tidigare ägare (2 st) haft i men jag vet att första ägaren va lite slarvig med 1 oljebyte och lät det gå 40000 km/1,5 år mellan ett byte. Innan dess fylldes oljan på en aukt verkstad. Detta va typ andra servicen.

Nu senast va bilen servad på en AD-verkstad av senaste ägaren så har ingen aning vad de haft i. Men bilen hade inte rullat över något intervall nu när jag gjorde en liten skönhetsbehandling på motorn. Men jag va lite förvånad över att det kom ut svart olja av sköljningen tillsammans med CRC motorflush. Men nu är den lika fin som när jag hällde i den för två dagar sedan :)

Jag använde oljefilter från Mahle och hällde i Mobil 1 Fuel Economy 0w30 A5/B5.
Alexas skrev:
milktrucker skrev:det där är koksad olja, dvs olja som blivit "bränd" av värme och slitage.
Märke på oljan?
Jag vet inte vad tidigare ägare (2 st) haft i men jag vet att första ägaren va lite slarvig med 1 oljebyte och lät det gå 40000 km/1,5 år mellan ett byte. Innan dess fylldes oljan på en aukt verkstad. Detta va typ andra servicen.

Nu senast va bilen servad på en AD-verkstad av senaste ägaren så har ingen aning vad de haft i. Men bilen hade inte rullat över något intervall nu när jag gjorde en liten skönhetsbehandling på motorn. Men jag va lite förvånad över att det kom ut svart olja av sköljningen tillsammans med CRC motorflush. Men nu är den lika fin som när jag hällde i den för två dagar sedan :)

Jag använde oljefilter från Mahle och hällde i Mobil 1 Fuel Economy 0w30 A5/B5.
Byt olja var 6:e månad eller efter 500 mil framöver. När du gjort det omkring 4 gånger kan du gå över till 1 gång per år eller 1500 mil

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]