Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nemo100
apersson850 skrev:Har bilen motordriven baklucka? Det är samma pol på brytaren som tänder symbolbelysningen i stängningsknappen som det är som tänder takbelysningen. Om det lyser i knappen i luckans underkant när luckan är öppen, då fungerar brytaren. Om innerbelysningen ändå inte tänder, då är det fel på sladden från brytaren till lampan. Det är i alla fall mest troligt att det är den sladden, eftersom det är den som är rörlig, när den passerar från luckan till taket.
Om bilen indikerar att bakluckan är öppen när den faktiskt är det är det inte fel på den andra halvan av brytaren heller. I och med att övriga funktioner i luckan tycks fungera i det här fallet är det inte fel på jordledningen mellan lucka och bil, så som det var i min bil. Där slutade allt att fungera när det krånglade.
näe den är inte motordriven, jag lokaliserade felet till brytaren se svar nedan
nemo100 skrev:Jag var och kollade på bilen och det känns ganska klart att det är brytaren som spökar jag tryckte lås-blecket/kolven fram och tillbaks och då syntes det tydligt att det är brytaren, innan jag fick klart för mig att brytaren satt där så försökte jag framkalla det genom att föra luckan upp och ned upprepade gånger utan tydlig koppling (såklart), frågan är om man testa med lite 5-56 är det någon som har sett någon sprängskiss på låset där man ser brytaren? var den sitter? jag försökte motionera den nu men det blev inte bättre än att den glöder lite svagt var tionde-försök typ, det är tydligt att den inte får ordentlig kontakt för när den lyser är det väldigt darrigt och svagt..... ?:-/
Som jag från början misstänkte alltså. Bra att du kommit så långt åtminstone. Jag har tyvärr inte sett någon sprängskiss på låset och betvivlar att det finns någon. Men att prova med lite 5-56 e.dyl. först är väl inte fel även om jag betvivlar att det hjälper.

Jag vet inte heller hur enkelt det är att ta isär låset, hitta brytaren och ersätta den. Med tanke på vad apersson850 skriver kan brytaren ju vara en lite småkomplicerad sak om man inte valt att åstadkomma den tvåvägsbrytare han beskriver med hjälp av två enkla. Jag skulle tro att den enklaste vägen att gå är att köpa en ny låsenhet på skroten. Ser ut att kosta drygt 500 med frakt när man kikar på bildelsbasen. Det finns flera olika varianter. Om du varken har elmanövrerad baklucka eller keyless på bilen är artikelnumret 31276954.

För att komma åt att demontera låset måste du förstås ta bort klädselpanelen på bakluckan. Hur man gör det framgår av monteringsanvisningen för backkamera som du hittar via Volvos tillbehörssida. Det ser enklare ut än det är. Jag har precis gjort det på min V70 -15 och det var ett h-e att få clipsen som håller panelen (den sitter också med fyra skruvar, två i handtaget på insidan och en på vardera sidan) att släppa. När de väl gjorde det gick nästan alla sönder. Se den här tråden för detaljer:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=125613
Sceptic skrev:På min kärra fungerar bakljusen när luckan är öppen samt skyltbelysning och torkare men inte belysningen i bagageutrymmet....märkligt??? Displayen indikerar också att luckan är öppen. Tyder det på brytaren?
Kan vara brytaren som det visade sig vara i TS fall. Kan också vara kablaget enligt vad som framgår av apersson850s inlägg ovan. Om du har elmanövrerad baklucka kan du diagnosticera vidare på det sätt han beskriver. Annars borde man kunna avgöra om det är brytaren genom att plocka bort klädselpanelen och sedan resistansmäta mellan stift 1 (jord) och stift 3 på kontakstycket till låsenheten med luckan i öppet läge. Om brytaren är frisk bör resistansen mellan dessa två stift ligga nära 0.
av nemo100
andersuw skrev:
nemo100 skrev:Jag var och kollade på bilen och det känns ganska klart att det är brytaren som spökar jag tryckte lås-blecket/kolven fram och tillbaks och då syntes det tydligt att det är brytaren, innan jag fick klart för mig att brytaren satt där så försökte jag framkalla det genom att föra luckan upp och ned upprepade gånger utan tydlig koppling (såklart), frågan är om man testa med lite 5-56 är det någon som har sett någon sprängskiss på låset där man ser brytaren? var den sitter? jag försökte motionera den nu men det blev inte bättre än att den glöder lite svagt var tionde-försök typ, det är tydligt att den inte får ordentlig kontakt för när den lyser är det väldigt darrigt och svagt..... ?:-/
Som jag från början misstänkte alltså. Bra att du kommit så långt åtminstone. Jag har tyvärr inte sett någon sprängskiss på låset och betvivlar att det finns någon. Men att prova med lite 5-56 e.dyl. först är väl inte fel även om jag betvivlar att det hjälper.

Jag vet inte heller hur enkelt det är att ta isär låset, hitta brytaren och ersätta den. Med tanke på vad apersson850 skriver kan brytaren ju vara en lite småkomplicerad sak om man inte valt att åstadkomma den tvåvägsbrytare han beskriver med hjälp av två enkla. Jag skulle tro att den enklaste vägen att gå är att köpa en ny låsenhet på skroten. Ser ut att kosta drygt 500 med frakt när man kikar på bildelsbasen. Det finns flera olika varianter. Om du varken har elmanövrerad baklucka eller keyless på bilen är artikelnumret 31276954.

För att komma åt att demontera låset måste du förstås ta bort klädselpanelen på bakluckan. Hur man gör det framgår av monteringsanvisningen för backkamera som du hittar via Volvos tillbehörssida. Det ser enklare ut än det är. Jag har precis gjort det på min V70 -15 och det var ett h-e att få clipsen som håller panelen (den sitter också med fyra skruvar, två i handtaget på insidan och en på vardera sidan) att släppa. När de väl gjorde det gick nästan alla sönder. Se den här tråden för detaljer:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=125613
Ja jag misstänkte att det är lite riva och slita, jag får börja med lite 5-56 motion och se om det hjälper så får jag se hur jag går vidare, nu är det ju snart sommar och lite ljusare ute så det känns väl inte så panik, :D men det är irriterande.... tackar för all hjälp! :-)-)
Många mikrogapströmställare har växlande kontakt, så det kan de lätt ha realiserat med en komponent.
Eftersom halva brytaren sköter takbelysningen och den andra halvan allt annat (på bilar som inte har elmotoriserad lucka) kan ju mycket väl bagagerumsbelysningen krångla utan att något annat gör det.
nemo100 skrev:Ja jag misstänkte att det är lite riva och slita, jag får börja med lite 5-56 motion och se om det hjälper så får jag se hur jag går vidare, nu är det ju snart sommar och lite ljusare ute så det känns väl inte så panik, :D men det är irriterande.
Ja, jag skulle inte i längden finna mig i att stå i mörkret och treva där bak även om det är något man tillfälligt kan leva med. Det är illa nog att man inte ser något i facken under luckan i lastgolvet när man fällt upp den eftersom luckan då totalt skymmer lampan i taket. Idiotisk konstruktion. :roll:

Jag gillar överhuvudtaget inte att det är en enda lucka snarare än två som i tidigare generationer eftersom det är opraktiskt. Hela bagageutrymmet måste länsas innan man kan öppna luckan, inte bara en del, och det finns ingen avlastningsplats för de saker som skall ur och i facken under luckan. Men om det nu prompt skall vara en enda lucka borde man förstås ha satt belysningen på sidorna, inte rakt ovanför. :roll:
Användarvisningsbild
av Sceptic
Frågade serviceteknikern idag när jag servade bilen och det skulle tydligen finnas två brytare i låset. Pris ca 4000.
Var enligt honom ovanligt med kabelbrott medan brytarfel var mer vanligt.
Sceptic skrev:Frågade serviceteknikern idag när jag servade bilen och det skulle tydligen finnas två brytare i låset. Pris ca 4000.
Var enligt honom ovanligt med kabelbrott medan brytarfel var mer vanligt.
En Volvoverkstad försöker naturligtvis inte ersätta några brytare inne i låset utan byter låsenhet. Om jag var du skulle jag köpa en begagnad låsenhet på skroten för en dryg femhundring inklusive frakt och byta själv. Den enda egentliga svårighet jag kan förutse är clipsen i klädeselpanelen som troligen sitter som berget och kan förväntas gå sönder vid demonteringen så att man får köpa nya. Men det är ju inget oöverkomligt problem och ingen oöverkomlig kostnad (en dryg hundralapp).

Om du är osäker kan du ju börja med att ta loss klädselpanelen och mäta upp resistansen på det sätt jag föreslog innan du beställer låsenheten. Annars brukar ju skrotarna vara rätt generösa när det gäller returvillkoren så det är kanske ingen större fara att beställa på vinst och förlust heller.
Det finns faktiskt tre brytare inuti låset. Den som vi diskuterat här, och sedan en för centrallåset och en för elmotordriven öppning/stängning. Ja, den tredje finns kanske bara i bilar som har elmotoriserad lucka, förstås. Om de nu brytt sig om att göra olika lås till de varianterna.
apersson850 skrev:Det finns faktiskt tre brytare inuti låset. Den som vi diskuterat här, och sedan en för centrallåset och en för elmotordriven öppning/stängning. Ja, den tredje finns kanske bara i bilar som har elmotoriserad lucka, förstås. Om de nu brytt sig om att göra olika lås till de varianterna.
Ja de har uppenbarligen gjort olika varianter av låset. Det som skiljer är med/utan elmanövrerad lucka och med/utan keyless.

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Volvo Selekt garanti

oljepumpen klassas inte som slitdel, inet i min v&[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]