NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TreVolvos
Jaha, då var det bara att rätta in sig i ledet och sälla sig till dom som har fått havererad koppling. Gick från perfekt fungerande till omöjligt att få i en växel helt utan förvarning, vid växling från trean till fyran. Bilen har gått 9800 mil.

Som tur var hände det när jag nästan var hemma. Det gick att lägga i en växel med motorn avstängd och sedan starta motorn med kopplingen nedtryckt. Helt frikopplad var den inte utan drev lite med kopplingen nere men det gick fint att köra på ettan med kopplingen uppe den sista kilometern hem så den nyligen inhandlade maten kom i alla fall hem ordentligt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Min rasade vid ca 6000 mil, nu har den gått 17400.
av Mikeys
12600 mil här, och en väldigt oroad förare... Är det någon som har erfarenhet av vad kalaset går på? Tänker på att jag inte har några som helst garantier ifall det skulle hända något, brukar Volvo ge någon goodwill på så "välanvända" bilar?

Jag måste ju erkänna att jag faktiskt har varit inne på att byta bil pga just detta då det inte verkar handla om "ifall", utan snarare "när"... En smäll på 20-30000 ur egen ficka är inget jag vill ta för att kvalitén är kass, och att bli orolig varje gång man tycker sig känna ett ryck eller något i en växling är inte kul. :???:
av kvillebäck
Känns mycket oroande även om min bil är för gammal för att vara drabbad. Hur vanligt kan det va? 1% av bilarna? Kan det finnas med i försäkringsbolagens statistik?
Bilarna borde bli helt osäljbara då den tidigare 1,6D avskräcker folk med ett partikelfilter för 4000 kr efter 15000 mil
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Jag vet inte om Volvo kan ta en del på goodwill men det skulle kännas konstigt om de inte erbjuder sig att göra det.

Just nu lusläser jag försäkringsvillkoren för den extra garantiförsäkringen jag tog på bilen och även villkoren för maskinskademomentet i bilförsäkringen. Med lite tur så går det att ta på någon av dom - helst på garantiförsäkringen där självrisken endast är 500:-.

Får se vad försäkringsbolagen säger på måndag. Då blir det även bärgning med Volvoassistans till min verkstad.
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Nu står bilen på verkstaden. De börjar riva imorgon så då får jag besked om vad det landar på och om försäkringen tar det. Goodwill från Volvo var tydligen inte aktuellt.

Fick en riktigt trevlig hyrbil via Volvoassistans, en V60 D4 VEA med 8-stegad automat. Den skulle jag gärna behålla :D
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Fick besked idag - reparationen går på maskinskademomentet med en självrisk på 2750:-
Annars hade jag fått slanta upp dryga 13.000:- så jag får vara nöjd med utfallet.

Den extra garantin jag har köpt visade sig dock vara värdelös den här gången.
Användarvisningsbild
av TreVolvos
De skulle försöka hinna byta allt till senast nästa fredag, det är tydligen drygt 8 timmars arbete.

Men det gör inget, jag har en så skön hyrbil nu som jag gärna behåller för gott (om det inte vore för mellanskillnaden) :D
Vid nästa bilbyte blir det helt klart en sådan (om 1-2 år). Får öka sparandet lite per månad så ska det nog gå vägen.

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]