Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av upfswe
Har märkt att cirka 1 cm på övre delen av backspegeln så har automatiska avbländningen försvunnit.
Går en skarp linje mellan "grönt" & klart rakt över spegeln, ungefär som att vätskan har sjunkit ner.

Är det normalt eller ska man begära att få det åtgärdat? Blir bländad vid vissa tillfällen.
av upfswe
ThunderAce skrev:inte normalt, det är fel på backspegeln
Fick svar från verkstaden att det är så den är konstruerad.
Kan någon med V60 my16 kolla om det saknas avbländingseffekt cirka 7-10 mm överst & längs med backspegeln?
av ThunderAce
upfswe skrev:
ThunderAce skrev:inte normalt, det är fel på backspegeln
Fick svar från verkstaden att det är så den är konstruerad.
Kan någon med V60 my16 kolla om det saknas avbländingseffekt cirka 7-10 mm överst & längs med backspegeln?
hmmmmmm ??:-/

Första gången ag hört att man skulle avblända på en del av speglen bara, det förutsätter ju då att man har speglen exakt
inställd att maninte blir bländad med en bil bakom

få ta och fråga min med nästa gång jag är där
Användarvisningsbild
av Zanders
Har du en ramlös så är det ju en list runtom som inte bländar av, syns ganska tydligt när den inte bländar av också, är det den du menar?
av upfswe
Zanders skrev:Har du en ramlös så är det ju en list runtom som inte bländar av, syns ganska tydligt när den inte bländar av också, är det den du menar?
Har ramlös & det är inte listen, utan det är verkligen spegeln.
av Schmoyoho
Kapar tråden lite men spegeln är alltså gjord så att den inte bländar av hela vägen runtom, utan att det alltid blir en liten rand som förblir vanlig? Lurar lite på att byta till den nya ramlösa men det här känns som en designmiss som väger upp förtjänsten av det nya snyggare yttre...
av ThunderAce
finns en bild på den ramlösa här

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 73699/2014

tittar man noga så syns det som en liten ram runt själva spegelnglaset som har en annan färg än det övriga, antar att den inte bländar
av där utan den delen förblir samma hela tiden, dock så är den redan från början något mörkare än det vanliga spegelglaset
Användarvisningsbild
av PaNi
Din verkstad snackar skit. Ja det är en "icke avbländande ram" runt, men den är lika bred på alla sidor och syns även i normalt ljus. Om du får en rand i övre kanten som inte blir mörk när resten av ytan blir det så beror det med intill visshet gränsande sannolikhet på att spegeln är trasig och de flytande kristaller som åstadkommer avbländningen "rinner ner" och flyter runt i nedre delen av spegeln. Om gränsen mellan ljust och mörkt inte är spikrak utan lite vågformad är jag 100% säker på min teori.

Har aldrig sett detta på just en backspegel, men det är ett vanligt fel på LCD-skärmar som man handskats ovarsamt med.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]