- ons 06 apr 2016, 19:11
#1064985
http://www.aftonbladet.se/bil/article22295341.ab
Man kan förstås diskutera representativiteten hos den här typen av undersökningar. Men jag skulle sätta en slant på att den opinion som kommer till uttryck i ABs undersökning är mer representativ för vad den potentiella kundkretsen för bilen tycker än den vi kan se detta forum, i alla fall i trådarna på den här forumdelen.
För egen del är jag inte så säker på att det kommer att gå så bra försäljningsmässigt heller. Säkert kommer Volvo att dra till sig en del nya kunder. Men gissningsvis kommer man också att förlora en del av de gamla som tidigare föredragit Volvo just på grund av bilens praktiska utformning men nu inte längre finner skäl att göra det. Det kan vara vanskligt för en biltillverkare att ge upp vissa kärnvärden.
VolvoB20 skrev:Precis, för mig är prestanda och funktion viktigare än image. Men som jag skrev ovan, jag är ju en konstig typ och tänker inte som andra. Volvo kommer säkert att sälja grymt bra med nya inriktningen.Hmm. Helt ensam är du nu inte om att tänka så. Aftonbladet gjorde en liten opinionsundersökning på nätet om huruvida Volvo gjorde rätt när det gäller den kraftigt sluttande bakluckan på V90. Den slutade i stort sett oavgjort. Ca hälften tyckte Volvo gjort rätt i att låta form gå före funktion och den andra hälften tyckte motsatsen. Detta trots att den designskiss på V90 med rak lucka som man visade upp var en ovanligt ful sådan. Jag har sett flera som är mycket bättre.
http://www.aftonbladet.se/bil/article22295341.ab
Man kan förstås diskutera representativiteten hos den här typen av undersökningar. Men jag skulle sätta en slant på att den opinion som kommer till uttryck i ABs undersökning är mer representativ för vad den potentiella kundkretsen för bilen tycker än den vi kan se detta forum, i alla fall i trådarna på den här forumdelen.
För egen del är jag inte så säker på att det kommer att gå så bra försäljningsmässigt heller. Säkert kommer Volvo att dra till sig en del nya kunder. Men gissningsvis kommer man också att förlora en del av de gamla som tidigare föredragit Volvo just på grund av bilens praktiska utformning men nu inte längre finner skäl att göra det. Det kan vara vanskligt för en biltillverkare att ge upp vissa kärnvärden.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut