Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Marbas skrev:
Kena skrev:En liten upplysning i fallet, tankmätaren fortsätter lysa till motorn hostar till och dör, så åxå nivå i spolarvätskebehållaren, nivån i bromsvätskan, bältesvarnaren ja till och med lampan i handskfacket lyser sålänge luckan är öppen. Oljetrycket ja en liten flört med föraren, :wink: , du motorn skär snart bara så du vet.
Hur logiskt är det??
Jag tar inte i försvar att man fortsätter köra eller överhuvudtaget starta om bilen när den en gång tänds, det är bara läsa bruksanvisningen vad som står där så får man en vink om vad man borde göra.
Men hallå den fortsatte inte lysa.
:-)-)

Bra liknelser! Kan bara hålla med....

Ännu en, om en lampa har glappkontakt så den slocknar, ja då "larmar" datorn att en lampa är kass. Om lampan vid nästa start fungerar, ja då är "larmet" borta. Alltså, om ett larm försvinner så räknar man ju med att felet också är borta... Logiskt.

En annan tanke: Om bilen hade varit till försäljning och lampan hade "blinkat till" vid en provkörning. När en senare provkörare testar bilen, så brakar motorn ihop - vems fel är det?

Nej, tycker att ni har gjort allt man kan begära av en bilägare. Stå på er! Och att ta upp att oljan inte är bytt på en volvoverkstad i Sverige är ju ett tecken på att man egentligen inte har några argument för att det är kundens fel utan försöker in i det sista att skylla ifrån sig.
Svårt att jämföra en SÅÅÅÅ viktig lampa som oljetryckslampan med en varning om att en lampa är trasig, spolarvätskan är slut osv...............
Är man så nonchalant att man avfärdar oljetryckslampa fär man stå sitt kast, man har gjort ett val att ignorera en VIKTIG varning.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Frigge skrev:
Marbas skrev:
Kena skrev:En liten upplysning i fallet, tankmätaren fortsätter lysa till motorn hostar till och dör, så åxå nivå i spolarvätskebehållaren, nivån i bromsvätskan, bältesvarnaren ja till och med lampan i handskfacket lyser sålänge luckan är öppen. Oljetrycket ja en liten flört med föraren, :wink: , du motorn skär snart bara så du vet.
Hur logiskt är det??
Jag tar inte i försvar att man fortsätter köra eller överhuvudtaget starta om bilen när den en gång tänds, det är bara läsa bruksanvisningen vad som står där så får man en vink om vad man borde göra.
Men hallå den fortsatte inte lysa.
:-)-)

Bra liknelser! Kan bara hålla med....

Ännu en, om en lampa har glappkontakt så den slocknar, ja då "larmar" datorn att en lampa är kass. Om lampan vid nästa start fungerar, ja då är "larmet" borta. Alltså, om ett larm försvinner så räknar man ju med att felet också är borta... Logiskt.

En annan tanke: Om bilen hade varit till försäljning och lampan hade "blinkat till" vid en provkörning. När en senare provkörare testar bilen, så brakar motorn ihop - vems fel är det?

Nej, tycker att ni har gjort allt man kan begära av en bilägare. Stå på er! Och att ta upp att oljan inte är bytt på en volvoverkstad i Sverige är ju ett tecken på att man egentligen inte har några argument för att det är kundens fel utan försöker in i det sista att skylla ifrån sig.
Svårt att jämföra en SÅÅÅÅ viktig lampa som oljetryckslampan med en varning om att en lampa är trasig, spolarvätskan är slut osv...............
Är man så nonchalant att man avfärdar oljetryckslampa fär man stå sitt kast, man har gjort ett val att ignorera en VIKTIG varning.

Tja, jag tillhör skaran av Volvo ägare som älskar att köra bil men kan nada om den tekniska biten. Så, jag tycker i alla fall att lampjäveln SKALL lysa OCH lysa hela tiden....INTE blinka hit & dit. Vad fan händer om lampjäveln "blinkar till" en kort stund medans man kanske är upptagen med att leta efter en gatuadress, skrapar rutorna medans bilen är igång eller vad f-n som helst...... Man missar att lägga märke till den kortvariga blinkningen & får stå sitt kast?!? Nä nä, om inte lampan lyser oavbrutet (gärna med ett ilsket pipande) så ska skulden läggas på VOLVO !!!!!
av Kena
Hmmm....om en såååå viktig lampa är såååå viktig kanske den skulle lysa liiiiiite längre såååå att föraren kaaaan fatta att det är såååå viktigt att inte fortsätta köra längre än sååååå. :wink:
av matzen10
Frigge skrev:Svårt att jämföra en SÅÅÅÅ viktig lampa som oljetryckslampan med en varning om att en lampa är trasig, spolarvätskan är slut osv...............
Men det spelar ingen roll vad för funktion lampan har, Frigge; det viktiga är budskapet den förmedlar! I den här situationen uppenbarligen inget som är värt annat än en flyktig förnimmelse... Dvs så som de flesta skulle tolka den här ovanliga situationen ;-)
Krävs, möjligen, en människa med din kunskap/utbildning/erfarenhet för att reagera på annorlunda sätt! Men inte för den vanlige, genomsnittlige föraren/ägaren. Så..nonchalant eller naivt kan man väl knappast kalla reaktionen för. Eller är det fler som tycker det; isf vill jag höra en motivering som är hållbar och inte fördömande (eller fördumande)! Jag kan ju ha fel tankegång om det här..
Jag tror inte att det är någon nackdel att söka hjälp publikt ;-) samtidigt som man försöker reda i det på eget håll. Tänk utifrån den drabbades situation för 17 hakar!! Självklart försöker man få slagkraft i sin argumentation mot ett företag i Volvos klass! Jag skulle inte ta mej an Mike Tyson med bakbundna händer (om nu det var en bra liknelse..).

Om det dessutom skulle leda till att man inte, eller får svårare, att få hjälp med sitt ärende hos Volvo så...Knappast trolig reaktion va? ;-) Det finns nog en hel del vettiga människor på Volvo HK; ungefär som de flesta andra människor är.

Och självklart borde varningsfunktionen vara mer påtaglig än vad som beskrivits av föraren/ägaren;-).

---> Matz
Användarvisningsbild
av greeeken
Du tog visst upp ett antal punker til lvarför det är så många bilar som väntar på motor.
Nu skrev ju trådskaparen att det är en xc90 , sist ja såg på taxibilar var det absolut inte många sånna ,man kan säkert räkna dom på 1 hand.
Sen att dom påstår att en motor inte skär, det är så idiotiskt det kan bli.
Det visar att dom inte vill hjälpa eller orkar hjälpa.

Angående lampor som lyser.
När triangeln för spolarvätska lyser så är den inte slut utan bara att den är under min nivån, men den lyser tillsdu fyllt på.
Samma borde vara för oljan.
Nu är det itne BARA volvo som har det så utan många bilmärken.
Att lampan lös kan ha berot på att han svängde just då, eller att bilen hade någon lutning som gjorde att sensorn varnar för låg olja.
Hände min s60 ,men bara när ja svängde till höger.
Japp de va lite olja i motorn fyllde på o allt är bra.

Att klaga på att trådskaparen körde fast lampan blinkade i 0,0005 sekunder är bara dumt.
Han ställde en fråga o vill ha hjälp han vill inte att vi klagar på honom.
av Kena
Ja jag vet inte men vid 17000 mil ska inte oljelampan inte tändas. Det är väl ändå det som är grundfelet.
Kvalitet är när kunden kommer tebax, inte produkten....än en gång.
av Kena
Onsdag 9 maj konstateras att motorn har skurit och det beror nog på oljepumpen???.
Alltså inte låg oljenivå eller lutande vägar.
Men ett tips till er som ska köpa beggat....pruta!!!!
Användarvisningsbild
av greeeken
Kena skrev:Onsdag 9 maj konstateras att motorn har skurit och det beror nog på oljepumpen???.
Alltså inte låg oljenivå eller lutande vägar.
Men ett tips till er som ska köpa beggat....pruta!!!!
hue ska du veta tt der är pumpen= det vet man ej då
av Kena
Nä hur ska jag kunna veta det, och hur ska Volvo kunna veta det men verkade ha kunnat konstaterat det utan att ha öppnat motorn. Och hur ska de kunnat veta att den skurit överhuvudtaget utan att ha öppnat den?? Men det kanske har hänt förrut, vad vet jag??
av Frigge
greeeken skrev:Du tog visst upp ett antal punker til lvarför det är så många bilar som väntar på motor.
Nu skrev ju trådskaparen att det är en xc90 , sist ja såg på taxibilar var det absolut inte många sånna ,man kan säkert räkna dom på 1 hand.

Att klaga på att trådskaparen körde fast lampan blinkade i 0,0005 sekunder är bara dumt.
Han ställde en fråga o vill ha hjälp han vill inte att vi klagar på honom.

Men hallå !!!!....... Tror du att D5:an skiljer sig i XC90 mot V70 ??????
Det är samma motor.

Hur vet någon här överhuvudtaget hur länge lampan lyst :roll:
Den kan lika gärna ha lyst i 5 min. Jag skulle själv kunna missa min Oljetryckslampa i flera minuter under körning, jag kollar inte på den hela tiden.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]