Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Om det inte finns tvillingkort längre är ju ett alternativ automatisk vidarekoppling vid uteblivet svar eller efter att ett visst antal signaler gått fram till ordinarie telefonnummer. Då måste man förstås ha ett extra abonnemang till biltelefonen men detta kan kanske vara ett kontantkort om man inte telefonerar mycket i bilen.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Telia hade tidigare en tilläggstjänst (DUO) extrakort. Tjänsten innebar ett eget simkort med eget nummer som var vidarekopplat från huvudabonnemanget,
Om och hur denna tjänst går att kombinera med olika abonnemang eller om den fortfarande är beställningsbar ska jag låta vara osagt

Kortet levereras som ett SIM kort sen är detta perforerat och man väljer den storleken som telefon/plattan stödjer enligt nedan precis som tidigare inlägg i tråden skriver

/ Tidigare TeliaMobileanställd
Bilagor
1000px-GSM_Micro_SIM_Card_vs._GSM_Mini_Sim_Card_-_Break_Apart.svg.png
1000px-GSM_Micro_SIM_Card_vs._GSM_Mini_Sim_Card_-_Break_Apart.svg.png (69.08 KiB) Visad 209 gånger
av andersuw
mf135 skrev:Titta på detta. Din inbyggda telefon är en 90-talsmodell så den kan du nog gärna avstå.
OBS att TS skriver att han behöver telefon i bilen just för att telefonera. För sådana ändamål duger telefonen i hans -08 alldeles utmärkt. Samma sak gäller telefonen i min gamla 02:a. Den är i själva verket överlägsen den bluetoothlösning jag har i min MY -15 i vissa avseenden. Den använder bilens externa GSM-antenn vilket förbättrar mottagningen, den har en särskild liten högtalare i nackstödet på förarsidan som gör att föraren hör alldeles utmärkt vad som sägs men inte alla andra i bilen, i vart fall inte vid körning, den har en så kallad sekretesslur som gör att man kan telefonera än mer "privat" och tillåter även passagerarna att använda telefonen och den innebär att telefon alltid är tillgängligt i bilen, även när man glömt mobilen eller den visar sig vara urladdad just när den som bäst behövs.
av mf135
Ja Volvo har ju inte fått möjligheten till extern antenn för mobiltelefoner i motsats till tex. BMW så det stämmer att antennen blir bättre och än så länge funkar ju GSMnäten hos de flesta operatörerna. Sen är det ju sånt som att synca telefonböcker med gamla prylar men det kan man väl vara utan om det är en nödtelefon man söker. Så det går att hanka sig fram med gamla prylar men man brukar ju tröttna i längden.
av andersuw
mf135 skrev:Ja Volvo har ju inte fått möjligheten till extern antenn för mobiltelefoner i motsats till tex. BMW så det stämmer att antennen blir bättre och än så länge funkar ju GSMnäten hos de flesta operatörerna.
Ja, jag irriterar mig lite på det, särskilt som jag erfarenhetsmässigt vet att det ibland spelar roll när mottagningen är skakig. Bilens telefon har då funkat medan en lös mobil inte gjort det.

På bilar med VoC finns det ju dessutom redan en telefon i bilen som man vid behov borde kunna använda även för vanliga samtal. På den amerikanska marknaden finns den möjligheten på bilar tillverkade från sent 2014 och framåt men av någon anledning inte i Sverige.
mf135 skrev:Sen är det ju sånt som att synca telefonböcker med gamla prylar men det kan man väl vara utan om det är en nödtelefon man söker. Så det går att hanka sig fram med gamla prylar men man brukar ju tröttna i längden.
Man kan väl fortfarande spara ner åtminstone den centrala delen av telefonboken på SIM-kortet och överföra den vägen. Sedan är det förstås ändå så att saker och ting riskerar att bli föråldrade till sist. Men, som sagt, så länge det bara handlar om att ringa funkar de här gamla prylarna hur bra som helst och i vissa avseenden bättre än sina efterföljare. Använde telefonen i min 02:a så sent som för någon timme sedan och det gick som vanligt hur smidigt som helst. Systemet är visserligen gammalt men väldigt väl utformat. :D
löst fäste låg på motorsköld

Håller på att felsöka en V70 D4 f[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Vad kostar ett oljebyte på fyrhjulsdrift p&a[…]