Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Najtrajder
Håller på med ett motorbygge som ska se så "orginal" ut som möjligt. Botten ett B230FT block, H-stakar, ursvarvade 16V kolvar 1,5mm (för kompsänkning) 16V topp, byggkitt för kamremsstyrning och ett hemsnickrat kamremsskydd/kåpa. Allt för att se så orginal ut som möjligt.
Men att hitta ett grenrör är inte det lättaste har jag märkt....
Italienexporterade 760'n hade en 2liters med samma topp som sitter i B234F, så jag vet att det ska passa bolt on..

Någon som har ett liggandes och skräpar i garaget längst ner i någon låda ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
740 såldes också med B204 motorn i Italien i första hand så sök där. Gjorde en sökning på grenrör på ebay och fick en träff på B234, ingen på B204. Annars kanske man kan (seriös svetsare) sätta ihop grenrör från en B234 med ett från en 230 turbo
Wikipedia (inte alltid 100%-igt står det
Den har fått smeknamnet "Italienare" och monterades i 960 2.0 16 V Turbo Intercooler, samt i versioner av 740, 940, och 780. Smeknamnet kommer av att denna motor främst gick på export till Italien där skatteregler gör det gynnsamt att ha en slagvolym under två liter, men den såldes också i Holland, Belgien och Portugal.

Mvh
Lennart
av Najtrajder
lennarte skrev:740 såldes också med B204 motorn i Italien i första hand så sök där. Gjorde en sökning på grenrör på ebay och fick en träff på B234, ingen på B204. Annars kanske man kan (seriös svetsare) sätta ihop grenrör från en B234 med ett från en 230 turbo

Mvh
Lennart
Tanken att snickra ihop ett eget ligger faktiskt väldigt nära till hands, har kapat orginalgrenröret från 234an så en fläns finns färdig. Bara att införskaffa ett fräscht från en 230a och sätta rondellen i det :D

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]