Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fosho
Hej!

Jag har väldigt nyligen köpt en beg V70 på blocket och inte hunnit köra den på gas tidigare. Idag fick jag chansen att testa en kortare sträcka på gas. Men tyvärr var turen inte helt problemfri..

V70 bi-fuel 04(05) (~22k mil)

Problemet yttrade sig så här, efter ~4mil på bensin så stannar jag upp och slår om till gas, bilen rullar vidare ~3-4mil utan några konstigheter. Naturenslag kallar då på mig varpå jag stannar upp vid närmsta vägren och gör mitt. När jag kort därefter försöker starta bilen igen så sjunker varvtalet fort och motorn dör 2-3sekunder efter tändning. Jag gör några försök att få igång bilen på gas men det fungerar inte, samma sak varje gång jag vrider om nyckeln. Kopplar då på bensin, inga problem... Kör en kort sträcka tills jag kommer fram till mitt mål, där jag parkerar bilen ~3 timmar. Därefter gör jag ett nytt försök att starta bilen med gas, och till min förvåning startar nu bilen utan problem ??:-/ Jag hoppas på det bästa och kör vidare, efter kanske 1mil i 40-50km/h på snöig landsväg så märker jag hur bilen i korta intervaller tappar kraft i gasen, varvtalet sjunker och bilen börjar kort därefter att rycka, efter några hundra meter dör motorn helt i farten och jag får stanna till, bilen startar igen på gas men kort därefter sker samma ryck och motorn dör igen. Andra gången hinner jag skymta att ett meddelande visas som säger att bensinen kopplas på igen, men motorn hinner ändå dö.

Då kopplar jag på bensin och kör hem. Och nu sitter jag här lite rädd att man köpt grisen i säcken.. Någon som haft liknande problem och kan ge tips eller förslag på vad man börja kolla på? Detta är min första bil så jag är inte super-high på att meka med bilar, men enklare saker kan jag nog lista ut med lite guidning.

Värt att notera (kanske) är att bilen visar felmeddelande ibland när man startar den, felet säger "motorsystem service erfordras", men detta kommer bara upp kanske 3 av 10 gånger man startar bilen och den går att köra på utan något konstigt (med bensin då).

Alla tips o råd mottages mycket tacksamt! :(

Uppdatering: problemet löst! Se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1#p1064825
Senast redigerad av 2 fosho, redigerad totalt 0 gång.
Det är två komponenter på en bifil (bifuel) som oftast ställer till det: gastrycksregulatorn och stegmotorn/fördelaren.
Regulatorn sänker trycket från ca 200 bar till ca 0.96 bar, och stegmotorn gör att motorn får den mängd gas som behövs (tomgång till fullgas).
Regulatorn är en mekanisk del med mängder av packningar och 0-ringar, som med tiden kan torka ut och läcka gas.
Stegmotorn är en elektrisk komponent och "jobbar ihop" med gaspedalen och styrenheten.
Att bilen går några mil på gas betyder väl att regulatorn fungerar som den skall, och att störningarna uppstår pga ett elfel (ofta stegmotorn).
För att vara helt säker på det behöver nog bilen in på Volvo och felsökas.
Användarvisningsbild
av fosho
marimbalanguage skrev:Det är två komponenter på en bifil (bifuel) som oftast ställer till det: gastrycksregulatorn och stegmotorn/fördelaren.
Regulatorn sänker trycket från ca 200 bar till ca 0.96 bar, och stegmotorn gör att motorn får den mängd gas som behövs (tomgång till fullgas).
Regulatorn är en mekanisk del med mängder av packningar och 0-ringar, som med tiden kan torka ut och läcka gas.
Stegmotorn är en elektrisk komponent och "jobbar ihop" med gaspedalen och styrenheten.
Att bilen går några mil på gas betyder väl att regulatorn fungerar som den skall, och att störningarna uppstår pga ett elfel (ofta stegmotorn).
För att vara helt säker på det behöver nog bilen in på Volvo och felsökas.
Tack för svar, definitivt något jag skall ta med!

Bara för att tillägga så var jag ute med bilen igår igen. Den startar fint på gas och går hela 10mil utan problem, på vägen hem senare får den återigen problem med gas-driften efter 6-10km. Skillnaden mellan dit och hemresan är att ditvägen är mestadels på motorväg i början (~8mil) och sedan resten mindre skogs/landsvägar. På hemvägen så börjar man alltså med lite försiktigare körning i 3-4 växeln (~2mil) och det har varit då motorn fått problem. Så av de gånger felet inträffat så har jag kört i 3-4 växeln runt 30-40km/h i några kilometer, om det har någon betydelse.
av Northlander
Jag har en -03 som jag haft ett tag. Har haft en hel del problem med den nu de senaste månaderna och har sökt förklaringar, tips och råd både på internet och av fysisk person som hålit på med Opel Astras biogassystem.

Nu vet jag inte hur långt din gått men på min bil har man hoppat över gasfilterbytet på servicar som tidigare gjorts (aldrig gjort under 30.000mil). Min stegmotor är bytt för knappt ett år sedan oh det är ett vanligt problem som jag förstått det.

Jag har problemet att det går ibland och ibland inte oberoende av temperatur, körsträcka med mera.

Den här listan arbetade jag fram åt mig själv och du skulle kunna köra i samma följd som jag gjort om du vill.

1. Byta tändstift till NGK BKR6E. Enligt uppgift så kan det vara känsligare med gasdriften och det kan förklara varför han inte får problem på bensinen. Dessa stift har jag fått förklarat för mig ska vara bäst för gasbilarna.
2. Byta gasfiltret. Det fnns beskrivet i forumet hur man gör om man vill göra det själv. Man måste dock köpa ett speciellt verktyg också (inga stora summor dock). En jämförelse hade någon också gjort och kommit fram till att det inte skiljde mycket från att lämna in den. På volvo här i Linköping så skulle de dock ha väldigt mycket för den servicen/bytet.
3. Gasregulator (läckande membran)
4. Gasfördelare, DFCO-magnetvetil
5. Gasspjäll
6. Ventil till tank
7. Olja i tank

Min lista är som sagt sorterad utifrån min bils problem, troligast åtgärd samt pengar.
Gasfiltret kan nog orsaka driftstärningar om filterkoppen är helt full med olja.
Nytt gasfilter kan man köpa på t ex ebay för runt 200-300 kr, och själva bytet är inte så komplicerat. Man kan också lossa dräneringspluggen som sitter i botten av filterkoppen och se om det finns olja i den.
Om stegmotorn nyligen har bytts är det nog sannolikt regulatorn som spökar. Och med tanke på milen är det nog inte så märkligt.
Användarvisningsbild
av fosho
Uppdatering... stegmotorn är bytt!

Det visade sig vara stegmotorn som strulade, jag hittade en annons på blocket om en kille som byter dessa för 2600kr inkl arbete. Efter att ha kollat med Mechanum och Bilia så var valet inte svårt, varken någon utav verkstäderna lyssnade på vad jag önskade att endast stegmotorn skulle bytas och de hävdade in i det sista att gasregulatorn är det man byter, inte stegmotorn. Jag fick pris på 21000kr respektive 15000kr från Mechanum och Bilia, bilen kostade 30... så valet var inte svårt.

Jag kontaktade killen i annonsen ( Bengt Jalnäs ) och fick tid veckan därpå.. och jag kan bara säga gott om Bengt! Supertrevlig kille som visste precis vad han snackade om. Han bytte stegmotorn under timmen samt förklarade och visade allt han gjorde, väldigt lärorikt samtidigt!

Sen bytet har vi inte haft ett enda motorstopp vid gasdrift, bilen rullar på superfint! Så jag kan bara varmt rekommendera Bengt i första hand om man tror att man har fel på stegmotorn eller annat strul med sin bifuel, mer nöjd kunde jag aldrig blivit.. och kvitto + 1års garanti fick man också :!: :!: :D

Sök på "blocket volvo cng" på google så hittar ni hans annons :)
Användarvisningsbild
av wissel
Hoppas du meddelar dina "verkstäder" om resultatet.
Alltså dom som har mycket snack o ingen verkstad men ruggigt sugna på dina pengar samt noll kompetens. :evil:
Användarvisningsbild
av fosho
Absolut, det blir ett mail till vardera verkstad med halvbitter ton!

Tycker det är otroligt dåligt av, framförallt, Mechanum i Göteborg som jag pratade mest med där personen som ville boka servicen blankt säger nej till byte av stegmotorn och försvarar det med att "det är alltid gasregulatorn, men visst.. vi kan göra en felsökning för 1600kr och se om det är något annat".. Och i det fallet vet man ju inte vad de skulle kommit fram till, kanske hade de då velat byta båda delar till ännu högre pris.. Synd att det är så, måste vara många som tyvärr blir lurade eftersom de inte kan så mycket om det tekniska i bilarna :(

Därför blir man extra glad när det finns personer som Bengt som fixar bilar för att han tycker det är skoj, och inte för att tjäna pengar. Och inte minst alla här som hjälps åt och svarar på frågor om allt möjligt, underbart! :)
Kul att höra att det löst sig och fint att du återkommer och ger feedback som kan vara till hjälp för andra! :D

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]