Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roh66
Hej!
Ha ha halv-knickedick ja så kan det ha gått till men nej lås muttern sitter fast.
Men fjäder eller fjädersätet är nog mer troligt. Dem var nya i våras (sätena) men nu kanske det är nåt tok där.
Som jag skrev tidigare så bli det stötdämpar byte framöver så då ser jag bättre när fjäderbenen plockas ned.

MVH.R.
av Fritzell
OK
Se till att sätet är fräscht samt gärna nytt lager.
Man ser tydligt hur rak fjädern är när lagret plickas bort fast sätet fortfarande sitter fast på dämparen med fjädern i full spänn. Sätet skall ligga helt rakt då.
Jag bytte fjäder när jag bytte lager och säten i somras (gnisslande)
När jag släppte upp spänningen från fjädern mot det nya sätet ställde det sig i typ 45 gr vinkel... inte bra....
av roh66
Hej!

I dag skal jag in på verkstan för hjulinställning. Skal bli spännande och se om han hittar nåt som orsakar dragningen till höger.
Har inte bytt någonting än då jag och SBP inte hittar något fel. Han som ska göra inst. är en mycket erfaren mekare som jag
har fullt förtroende för. Hittar inte han orsaken då plockar jag ned hela framvagnen i molekyler och återvinner den.
Sen blir det nytt allt förutom styrväxeln. Kompl.fjäderben,nya bärarmar,styrstag. Bakvagnen får nya bussningar den me.
Blir det inte bra då, då åker jag och köper tändstickor och en liter tändvätska. Hatar sned ratt! :-(O) :-(O)
Återkommer.

Mvh.R.
av roh66
Hej!

Toe in var en aning fel på vänstra fram hjulet. Troligtvis nåt kackebajs med maskinen på förra firman. Dem försökte tre gånger men dem lyckades inte.
Nybilskänslan är tillbaks!! :D :D

Mvh.R.
av Fritzell
Gött

Som sades tidigare tror jag inte så my på att själva dämparen i sig (dåliga alltså) får bilen att dra snett men däremot har jag sett med egna ögon vilken otroligt slitage det blir på fjädersätet och fjäderbenslagringen. Är det övre gummit på sätet nedslitet som ska va inskjutet i lagret sitter ju inte fjäderbenet fast upptill och kan ju få fjäderbenet att peka åt flera olika håll vilket påverkar både camber och toe in.. Stämmer ju ganska bra med att det händer saker när man hissar upp bilen också för då pressar ju fjädern ut dämparen i sitt ändläge och fortsätter dra i centrum av sätet som kasnske centrerar sig? Därav att övre täckbrickan under motorhuven ligger dikt an när den är upphissat men med ett glapp när bilen står på marken.
av roh66
Hej!

Säg den lyckan som varar för evigt! Nu är sommardäcken på bilen. Jag x bytte för säkerhetsskull så att jag har nu
bakdäcken fram. Ingen av däcken visar någon som helst sned nötning. Har kollat detta med en ordentlig mönsterdjupsmätare.
Så hur är det då möjligt att bilhelvetet efter en fjärde hjulinställning och ytterligare en ny mekaniker (4 totalt) som har kollat
allt i fram bakvagnen innan hjulinställningen har börjat dra åt höger igen?
Fritzell jag tror du kanske är nånting på spåret. Har inte riktigt förstått vad du menar men det finns inget fel i fjäderben tornen.
Men menar du att övre fjädertallriken kan stå snett? Har bytt båda, köpt på feltema ska det vara dem som ställer till det? ?:-/ ??:-/
av roh66
Hej!

Nej har inte det. Däremot har jag brytt och bänt på bussningarna till subframen och det ser helt normalt ut. Verkstan menar att den inte påverkar styrningen.
Var till verkstan i dag och jag ska in dit på ett par veckor. Då ska dem ta fram "stora brytjärnet" för att säkerställa ytterligare
att inget är glapp. Under tiden ska jag ta ner fjäderbenen och dubbelkolla lagring/tallrik etc.
Återkommer.

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Klart subframen påverkar styrningen, vafan snackar dom för tok? Du har ju både länkarmar och styrväxel monterat på subframen, så sitter den snett eller längre åt ena hållet så påverkar det ju direkt hjulens position och geometri. Borde ju vem som helst som påstår sig vara "mekaniker" fatta :???:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Är sommardäcken nya eller är dom gamla? Billiga skitdäck kan vandra lite som dom vill och även när däcken blir gamla så vill dom gärna börja dra iväg åt ett håll.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240