Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70II 2,4D -10 med summum-paketet. Bilen är inte sänkt utan original.

Fabriksmonterat på denna bil sitter det 225/50-17" (ET50), vilket jag tycker är för litet. Funderar därför på att köpa ett par 19" Ocean Storm, 8"-fälg (ET45).

Jag funderar då på att köpa 235/40-19 (istället för 235 alt 245 med 35-profil) då jag vill ha lite mer gummi på profilhöjden. Enligt den däckhandlaren jag pratat med så var det inga problem. Han kollade dock inte fysiskt på bilen.

Var idag på Volvo och frågade om det fungerade med denna dimension. De sa att det inte alls gick med så "stora" fälgar då de skulle ta i fjäderbenet. De avrådde att köra med annat än 17" p g a fjäderbenet. De sa att det gick att ha dessa större fälgarna på V70II med sportchassi....

Stämmer verkligen detta!!! Ser ju en he del V70II som kör runt med t.o.m 245/35-20" samt andra med olika dimensioner på 19"

Önskar få riktiga svar från er kloka Volvo-fantaster....

// Mr 76
245/35r19 på 8x18 ET 45 fälgar kommer funka, jag kan nog garantera att det inte kommer ta i fjäderbenet.
V70II finns med 245/40r18 ET55, dessa hamnar närmare fjäderbenet jämfört med ovanstående alt.

Att de på Volvo svarar som de gör kan bero på att din bil inte finns med 19" hjul (som tillbehör) i deras system.
Om du kikar i bilens instruktionsbok ser du att de största fälgarna och bredaste däcken som Volvo rekommenderar till din bil är 245/40 R18. Om du byter till dem kan du dock behöva andra styrutslagsbegränsare för att det inte skall ta i någonstans. Om du sätter på 235/40 R19 kommer rullomkretsen att bli något större än med 245/40 R18 (knappt tre procent) men det är ju tänkbart att det funkar ändå.
xerent skrev:Om din bil inte är levererad med 18" fälgar (och därmed 245-breda däck) så bör du installera utslagsbegränsare. Det gjorde aldrig jag på min V70II, och det tog aldrig i. :lol:
Jag kan tänka mig att Volvo har vissa säkerhetsmarginaler när det gäller risken för islag. Det kanske inte tar i ens vid max styrutslag under normala omständigheter men gör det om man i det läget kör upp eller ned för en trottoarkant.
Däcket ska inte ta i vid maximalt rattutslag och maximal fjädringsrörelse.
Utslagsbegränsarna är konstruerade med den utgångspunkten.

Hur ofta råkar man ut för maximal fjädringsrörelse i praktiken....

Men det har inget att göra med fjäderbenet då det är fixerat i förhållande till hjulet.
Om du kör med 235 och ET45 kommer däcken hamna väsentligt längre bort från fjäderbenet än Volvos egna fälgar. Det är fasen tragiskt att Volvoverkstäder bara slänger ur sig saker när det inte finns i deras system.

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]