Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hamphh
#1064713
Tror ja råkade kortsluts mitt batteri idag på min 740-91 med regina, skulle koppla in lite porrbelysning o dum som ja va så tog ja fel sladdar på fel poler.. Dock funkade det efter det, o lamporna lös o allt, men allt bara tvärdog när ja skulle starta bilen, har testat ladda batteriet men de funkade ej, ska testa med startkablar/ rulla igång imorn, men kan det vara mågot annat fel än batteriet? Tack på förhand
av volvo244gle
#1064718
Välkommen hit! :)

Rent spontant så låter det som om det har blivit dålig kontakt vid någon batteripol, möjligtvis p.g.a. kortslutningen eller för att du var där och skruvade? På din beskrivning så låter det ju som om du kopplade in lyset direkt vid batteriet.
Kolla så att polskorna blev ordentligt åtdragna och så att det inte har ärjat där!
Det hör inte till vanligheterna att ett batteri bara tvärdör på det viset.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1064763
Det är som "volvo244gle" säger säkert fel vidbatteriet. plocka bort båda polskorna ock borsta rent ordentligt. Skölj med varmt vatten och smörj in polerna med vaselin (kolla med frugan, sambo, flickvän, tjejkompis, transvestit!! eller du kanske har själv...) eller typ sådant här,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017183/
funkar med segt smörjfett också. Risken finns dock att laddningslampan börjar lysa (utan att tändningen är på) när du kopplar fast polskorna igen. I så fall har en diod "gått sönder" i generatorn, men vi håller tummarna att det funkar. Glöm inte ätt montera en säkring så nära "strömkällan" som möjligt.

Mvh
Lennart
av Hamphh
#1064814
Kan man inte ha kortslutit något annat då? För känns inte bra , inte ens lamporna i dörrarna tänds eller något, men ska kolla polerna
Användarvisningsbild
av lennarte
#1064829
Hamphh skrev:Kan man inte ha kortslutit något annat då? För känns inte bra , inte ens lamporna i dörrarna tänds eller något, men ska kolla polerna
Har du tagit ström någon annanstans än från batteriet, kan det ju vara en säkring som "gått". Jag fick också uppfattningen att du tagit ström direkt från batteriet. Fungerar inte innerbelysningen så kolla på + kabelskon på batteriet. Där är ju den (jätte) grova kabeln till startmotorn. Det finns också (originalmonterat) en (ibland två) kablar som går utmed innerskärmen in till kupén till en plint vid styrboxen till bränsleinsprutningen bakom klädseln vid höger A-stolpe. Därifrån går en kabel till elcentralen och en till tändlåset, alla dessa är ganska grova röda kablar. Kolla så inget hänt där, det brukar kunna ärga av vid batteriet.

Mvh
Lennart
av Hamphh
#1064836
Tog ström direkt ifrån batteriet skulle kolla om dom lös, o tänkte nt på det medans ja la jorden på plus o tvärtom, sen la ja dom bara så som dom skulle o lamporna funkade, sen skulle jag starta bilen o allt va stendött
av rid54
#1064866
Du lossade polskorna från batteriet och lade på dem fel ett kort ögonblick och efter det är bilen "död"? Är det rätt uppfattat? Troligen har det gått sönder nån huvudsäkring eller så har det brunnit i nån anslutning eller kabel. Generatorn kortsluter batteriet om den kopplas in omvänt och då kan nån skada uppstå i kablage/kontaktering eller så finns det en säkring som brinner av. I övrigt är det ju inte säkert att nåt tagit skada.

Edit: Om nån jordfläta är dålig (motor-kaross eller kaross-batteri) så kan den ha brunnit av.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]