NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Har haft en Volvo V50 1.6D -2010 i en månad nu och så idag när jag skulle hem från jobbet så känns det som att få ett abrupt soppatorsk. Kopplar ur och bilen dör. Fick inte igång den igen. Inget felmeddelande innan heller och bilen har gått som den ska förutom ett par småryck man känt ibland men har trott att det var när den gör rent filtret. Volvo sa tidigare att det var dags för bränslefilter byte men kan det verkligen göra så att bilen dör för att sedan inte gå att starta igen? Tycker det borde visa sig tydligare om det vore filtret, som svårstartad men det har den inte varit. Kan det vara bränslepumpen som har lagt av? Motorn går runt men låter just som att den inte får någon diesel.

Någon som har några idéer?

Tack på förhand.
Har du köpt den på en firma låt dom fixa det. Reklamationsrätten är rätt stark enligt konsumentköplagen om man köpt från firma. Alla fel som visar sig inom 6 månader räknas som ursprungsfel där bevisbördan ligger på säljaren.
Jag fick precis samma symptom med min 1.6D från 2010 för några månader sen, först några ryck sedan tvärdog motorn och gick inte att starta. Det blev bärgning och byte av bränslefilter, sedan har den gått utan problem (ca 400 mil hittills efter bytet).

Bilen hade då gått strax över 4000 mil sedan filtret byttes förra gången.
Som "joel80" nämner så har du reklamationsrätt enligt KKL på din sida de första 6 månaderna om du inte köpt bilen privat.

Jag tror dock att bränslefiltret (vilket det troligen är) i det här fallet tyvärr inte kommer att vara till din fördel då det säkerligen räknas som slitagedel. Dessutom kommer säkert säljaren att gå fri om hen hävdar att du tankat diesel som varit förorenad och där torde bevisbördan vara svår.

Ett bränslefilter kostar iaf inte så mycket , har du tur så kanske säljaren bjuder på själva bytet som goodwill och du får stå för filtret. Fråga om detta när du tar in bilen för felsökning.
Du kan ju dubbelkolla när du köper det. Annars fanns det en del modeller på Skruvat.se https://www.skruvat.se/Branslefilter-C194.aspx

Vet inte om du behöver vakumpump för att sugafram diesel från tanken på 1.6 D, så är det på 2.0D. Man sätter pumpen på returledningen och suger bränsle från tank, igenom filter och pump för att få bort luft.
B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]