Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lampan slocknade påväg hem från jobbet nu, brukar tändas igen efter några dagar, lite olika, freeze-frame glömde jag faktiskt att kolla, får kolla upp det när lampan tänds igen

Japp den sitter lite längre ner på downpipen.
C/L betyder att den reglerar mot sonden ? Eller förstod jag fel nu ?
Yes C/L betyder att den reglerar mot sondens mätning. Så länge du inte tagit bort felkoder eller gjort styrdonet strömlöst så kan du läsa ut felkoder och freeze-frames trots att lampan slocknat.
okay, en liten uppdatering kommer nu, har kört bilen nu i 2dagar och lampan har inte tänds än, men så brukar det vara, har iaf tagit lite bilder nu på vidan som ni har tipsat om

här va dom frysta värdena för felkoden på bakre sonden vill jag tro,
Bild

här är dom frysta värdena på felkoden på främre sonden, tog inte kort på hela skärmen så glömde av vilken som va vilken...typiskt
Bild

var ute och körde i 20min, kopplade in datorn medans den stod på tomgång, detta fick jag fram:
Bild

och i grafisk visning såg det ut såhär, först tomgång, sen gasade jag 2gånger, därför det stiger i grafen,
Bild

sen finns det ju leverans och utgångsläge för felkoder i vida,, på leverans stod det något om värmning på bakre sonden, glömde ta kort på detta, den har jag sett 1 gång innan, men lampan tänds 90 gånger av 100 under körning, det är oftast på motorvägen.

hoppas detta hjälper något iag

Med vänlig hälsning mattias
Lambdaregleringen ligger på över 1 så den begär mer bränsle alltså sonden tycker att bilen går för magert. Kolla alla tryckrör, insugsgrenröret ja hela insugningssystemet. Kolla även Grenröret så att det inte är sot/svart vid skarven mellan grenrör och motorblock (Detta var det i mittfall när jag fick felkod på lambdareglering men jag hade så mycket som 1,14 du har bara 1,02) Tänk på att får du en felkod på den ena sonden så får du även en felkod på den andra. Men du får väl ingen felkod på lambdareglering eller?

Om du kan ha felsökningsdatorn med dig i bilen så ta upp en graf på Luftmassan och motorvarvtalet (RPM) sen åk ut och åk hitta någon bra väg och lägg i trean och tryck gasen i botten. Är allt ok så ska dessa två kurvor följa varandra.

Du har även en rätt så hög bränsleadaption om jag fattar rätt så vill motorn ha mera bensin för att kompensera med den luften som läcker in.

Dom på volvo gav mig ett tips: Går bilen bra när felkoderna kommer Om ja då är det bakresonden om nej då är det den främre sonden.
Bilen går fullt normalt även om lampan är tänd, skall testa imorgon med luftmassa och rpm å se va den visar, det e ju väldigt konstigt att den tänder å släcker ? Hade det vart läckage så hade den väl fått fel värden hela tiden å inte släckt lampan då och då ?

Så om vi säger bakre sonden är kass lr tvärtom så blir det felkod på båda två ?,

Så mycket saker så man blir ju helt snurrig i huvudet
almqvistt skrev:Bilen går fullt normalt även om lampan är tänd, skall testa imorgon med luftmassa och rpm å se va den visar, det e ju väldigt konstigt att den tänder å släcker ? Hade det vart läckage så hade den väl fått fel värden hela tiden å inte släckt lampan då och då ?

Så om vi säger bakre sonden är kass lr tvärtom så blir det felkod på båda två ?,

Så mycket saker så man blir ju helt snurrig i huvudet
Ja innan jag åtgärdade läckaget mellan grenröret och motorblocket så lös lampan konstant men när jag väl fixade det och felkoden lambdareglering försvann så tändes och släktes lampan lite som den ville så troligt är det väl någon sond som är trasig för dig och jag skulle tro att det är den bakre. Ta och testa att ta bort felkoden och läs av lamdaregleringen igen efter att du har kört en stund för enligt vida så stängs lamdaregleringen av när felkoderna dyker upp.

Kolla även kontaktstycken efter tecken på oxidation använd ingen elektronik rengöring då jag har fått höra att det kan orsaka driftstörningar för sonderna. Ser allt ok ut så får du ta och mäta kablaget till sonderna från ECM det underlättar om du har en BOB (Breakoutbox) Troligtvis så är det nog inget fel på kablaget sällan att det är det.
Aa okay, jag får ta och kolla kablaget imorgon och även efter läckage, om inte nått ser skumt ut där så borde väl nästa grej bli att köpa en ny bakre sond å testa om det är det som är problemet, ska kolla med vida imorgon å se va den säger.
almqvistt skrev:Aa okay, jag får ta och kolla kablaget imorgon och även efter läckage, om inte nått ser skumt ut där så borde väl nästa grej bli att köpa en ny bakre sond å testa om det är det som är problemet, ska kolla med vida imorgon å se va den säger.
Ja men samtidigt tycker jag att den främre sonden beter sig underligt den ska pendla ganska mycket på tomgång men här ligger den ju helt still rör sig bara när du gasar. Har du rådfrågat någon mekaniker på Volvo vad dom kan tro att det kan vara? Ett tips ta någon som ser yngre ut dom brukar gärna vilja hjälpa till medans dom äldre mer skiter i det så upplevde jag det på Volvo här där jag bor iaf.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]