Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jag skulle prova med andra hjul typ sommar hjulen försvinner vibrationerna så är vinter hjulen antingen dåligt ballanserade, skeva fälgar eller själva däcken som är kassa. Försviner inte vibrationerna när du byter däck så är det något annat som spökar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hilmer skrev:Ju stummare montering desto fortare fortplantar sig ljud och vibrationer.
Att ett "löst" avgassystem kan ge upphov till oljud kan jag tänka mig, men inte kraftiga vibrationer i hela bilen, åtminstone inte utan att ge sig tillkänna.

.... och även ett vibrerande avgasrör skulle följa motorvarvet/belastning, och inte hastigheten.

Ett löst avgassystem skramlar f.ö. i gupp och liknande, annars är det tyst. Ett stumt avgasrör vibrerar hela bilen, konstant.
av Stoffy
Har inte kommit så mycket längre än. La på sommarhjulen i helgen så jag passade på att kolla över hjullagren igen men de verkar fortfarande vara okej.
Såg däremot att frambromsarna var jäkligt risiga (rejäla grader på skivorna och beläggen nästan slut) så fick byta dem. Var inget skak under provkörningen, men som jag tidigare nämnt så har felet i mitt fall kommit och gått så får se hur det är under veckan efter lite längre turer.

OP har inte postat på ett tag - hade varit intressant att veta om han har hittat någon lösning.
av Stoffy
sensonic skrev:Hur har det gått för er som också har vibrationer. Någon lycka än? (Stoffe, OP t ex)
Jag har inte haft tid att göra nåt mer ännu och felet kvarstår.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har också fått vibrationer runt 80-90km/h men det verkar som att det bara är obalans i däcken på min :) för det kommer när jag bytte till sommarhjulen.
av sensonic
@Stoffy: Tänkte kolla en sak. Har du bytt koppling på din någon gång innan vibrationerna började? Har bytt så mycket på min nu att jag funderar om höger drivaxel tog stryk när kopplingen byttes.
av Fritzell
Mitt höger fram hjullager havererade spontant i samband med byte till sommardäck nu bytte lagret i fredags. Började låta som en tröskverk men då var det inga som helst vibrationer bara oljud
Så visst kan saker hända spontant jag var helt säker på att det gått ngt snett när jag hängde på sommarhjulen. Det avslöjades dock lätt genom att hissa upp framvagnen och köra upp till hasrighetsmätaren visa typ 70km lät lika illa då heh..
av Stoffy
sensonic skrev:@Stoffy: Tänkte kolla en sak. Har du bytt koppling på din någon gång innan vibrationerna började? Har bytt så mycket på min nu att jag funderar om höger drivaxel tog stryk när kopplingen byttes.
Min är automat så ingen koppling.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]