Moderator: Moderatorer

börne skrev:
fjohan82 skrev:Men som med mycket annat inom bilvård beror resultatet på vilken färg bilen har och lackens skick.
Svart metallic & skicket är bättre än genomsnitt som det ju oftast brukar va med oss bilentusiaster :wink:

Får testa det... alltid skoj att testa nya medel & jag brukar gilla Meguiars prylar :-)-)
Körde deras "clay" sedan deras snabbvax. Resultatet blev kanonbra, sedan bara underhållit det med 2-3 mån mellanrum. Hade varit bättre att köra deras riktiga vax efter clay och det kommer denna vår. Nu blir inte min bil riktigt skitig heller men hållbarheten är helt ok. Ju bättre grundarbete desto bättre resultat, clayen gick rätt kvickt att använda med
Clayen är underbar, bilen blir len som en barnrumpa efteråt. Ska köra det på bilen snart igen då det blir förbaskat knottrigt utmed hjulhusen och sidorna utan stänkskydd.
Idag har jag monterat ny gasfjäder för bagagerumsgolvet.
grillchips skrev:Clayen är underbar, bilen blir len som en barnrumpa efteråt.
Jag väntar också på clay (3M från eBay) och det ska bli intressant att testa. När man läser på så verkar det som att man måste köra en polering efter man clayat då det blir massa repor av clayning. Vad säger ni som testat?
Jag är ingen putsgubbe och har varken intresse, tid eller bra plats att polera stup i kvarten (och inte pengar för att lämna bort jobbet heller). Med andra ord har jag inte så superhöga krav på slutresultatet.
Förresten, struntar ni i avfettningsmedel för att få bort asfalt och istället bara kör clay för att få bort rubbet eller tar man avfettning och sen clay på det som avfettningen inte får bort?
Senast redigerad av 1 NotoriousOLW, redigerad totalt 0 gånger.
Notorious: Det finns nog en hel del "do's and don'ts" när det kommer till sånt beroende på vem man frågar. Jag har bara använt lera två gånger innan och jag har då tvättat av bilen REJÄLT innan, just av anledningen att minimera användandet av leran. Det kan definitivt bli repor efter lera men jag har inte oroat mig för det. Är man varsam och har en i övrigt ren bil så ska det gå bra och eventuella repor blir väldigt små.
I vår/sommar kommer jag däremot gå över med maskin efter att ha kört lera, så vi får väl se hur det går.
Grillchips: Det låter vettigt. Jag tror att många som har väldigt strikta regler för hur en lack bäst ska hanteras är "fanatiker" (inget fel i det) men att vi vanliga klarar oss med lite lösare tyglar. Just polering och vaxning verkar vara ett närmast oöverstigligt berg av regler för en som aldrig gjort det innan så jag ser inte direkt fram emot att göra det.
Jag har införskaffat en polermaskin och tänkte försöka ta tag i det så snart värmen kommer, lacken är rätt repig i dagsläget om man kommer nära. Trist när man inte har möjlighet att stå inomhus bara.
Nu är sommardäcken på! Nu går den ännu tystare! Måste nog installera tågtuta så jag kan smyga upp bakom folk och busa lite! :D

Tyvärr ser det inte så mkt roligare ut.. har 17" på både vinter och sommardäck.
Får väl se om jag byter upp mig till nästa säsong eller om jag vill hålla uppe räckvidden på el maximalt.. (18" eller 19" lär ju minska den rätt märkbart..)
Då skulle man vara duktig och slänga på 18 tummarna på V70in (2011 2.5FT R-design).

Så jag plockade fram garage domkraften.
VF gick bra.
VB gick bra.
HB gick åt h*lvete!

Jag hade ett gummi mellanlägg mellan bil och domkraft.
Lyfte på lyftpunkterna för original domkraften.

Men jag missade att bilen låg lite väl nära kanten på gummit.
Så när bilen var i lagom höjd, påbörjades bytet....
BRAK!!
Bilen gled av domkraften.
Och tryckte sönder sidokjolen.

Jag slog nog inofficiellt världsrekord i "kast med fälgkors"

Men nu är sommardäcken på.
Om än en något skamfilad sidokjol.

Varför ska det gå bra, när det kan gå dåligt?
Hoppas du missade bilen med fälgkorset, faaann så trist har hänt mig en gång med var några årsedan nu så var en modell T-blå när den var i princip ny, den har fortfarande tilltryckt kjol bak
joel80 skrev:Nu är sommardäcken på! Nu går den ännu tystare! Måste nog installera tågtuta så jag kan smyga upp bakom folk och busa lite
Om du har tur kanske du får en liten gul elbil som lånebil när din bil blir fixad. :D

• 1
  • 542
  • 543
  • 544
  • 545
  • 546
  • 1912
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240