Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Miiiii
Hej!
Jag är ny här och vet inte om jag lagt tråden under rätt rubrik! ?:-/
Nu till frågan! Jag har precis köpt nya sommarfälgar, Ocean Storm Antrachite/Polish 18 tum. (Har nu i efterhand fått reda på att det är kopior och det känns ganska surt.) :| I alla fall, när jag kom till däckhandlaren och skulle köpa däck frågade han om fälgen var "tyf-testad". Jag som inte alls är kunnig om fälgar frågade vad han menade, han berättade att fälgen var tvungen att vara "tyf-testad" för att man skulle få ut pengar på försäkringen om man kvaddar bilen och fälgen spricker. Leverantörens kundtjänst är tyvärr stängd just nu så jag kan inte ringa och fråga dem, därför tänkte jag fråga er här om ni vet något om något tyf-test, och om Ocean Storm är testade. Jag försökte googla på "tyf test fälg", "test ocean storm" och så vidare men jag blir inte klokare! Därför vänder jag mig till er där ute, vet ni hur det är? :)
av Miiiii
Låter det vettigt att man måste ha TÜV testade fälgar för att få ut på försäkringen om man kvaddar bilen och fälgen spricker?

Eller menar han att om fälgen orsakar olyckan för att den är "dålig" får jag inte ut pengar då? ?:-/
av Miiiii
White skrev:Har aldrig någonsin hört talas om något sådant. :???:
Nej inte jag heller! Det bästa är väl att ringa till försäkringsbolaget och fråga? :|
Absolut inte!
1) Tüv är en tysk klassning
2) Försäkringsvillkoren innehåller inga sådana begränsningar

Ytterligare exempel på rent struntprat från en (antagligen överprissatt) däckshandlare som vill försvara sin verksamhet med låtsasargument.

För övrigt räcker det med 1 tråd
Lövet skrev:Absolut inte!
1) Tüv är en tysk klassning
2) Försäkringsvillkoren innehåller inga sådana begränsningar

Ytterligare exempel på rent struntprat från en (antagligen överprissatt) däckshandlare som vill försvara sin verksamhet med låtsasargument.

För övrigt räcker det med 1 tråd
Nya bilar är helbilsgodkända och då med en viss hållfasthet på fälgarna.
Ska man hårddra det får man inte byta fälgarna, det finns dock undantag som gör det tillåtet att byta till piratdelar med minst samma specar som original. Gäller i princip allt på bilen.

Det man ska kika på är belastningsklasser på fälgen, brukar vara lägre på billiga fälgar men ändå inom vad som krävs.
Har man än väldigt tung bil så är det viktigare att kolla upp vad fälgen tål.
Brukar stå på insidan av en eker.
Polisvarianten av Turnus är tex förstärkt med betydligt högre hållfasthet än den vanliga Turnus (jepp, det finns två olika Turnus som ser identiska ut men som skiljer i tillverkning)
SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gö[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]