Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Miiiii
Hej!
Jag är ny här och vet inte om jag lagt tråden under rätt rubrik! ?:-/
Nu till frågan! Jag har precis köpt nya sommarfälgar, Ocean Storm Antrachite/Polish 18 tum. (Har nu i efterhand fått reda på att det är kopior och det känns ganska surt.) :| I alla fall, när jag kom till däckhandlaren och skulle köpa däck frågade han om fälgen var "tyf-testad". Jag som inte alls är kunnig om fälgar frågade vad han menade, han berättade att fälgen var tvungen att vara "tyf-testad" för att man skulle få ut pengar på försäkringen om man kvaddar bilen och fälgen spricker. Leverantörens kundtjänst är tyvärr stängd just nu så jag kan inte ringa och fråga dem, därför tänkte jag fråga er här om ni vet något om något tyf-test, och om Ocean Storm är testade. Jag försökte googla på "tyf test fälg", "test ocean storm" och så vidare men jag blir inte klokare! Därför vänder jag mig till er där ute, vet ni hur det är? :)
av Miiiii
Gabriel skrev:Han menade möjligen inte TUV (med tyskt Y)?
https://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%9CV

För övrigt har jag aldrig hört talas om något sådant krav från försäkringsbolagen.
Jag har googlat och finner inget om att försäkringsbolaget inte "tillåter" icke godkända fälgar. ?:-/
av Miiiii
Derank skrev:Måste varit ett Aprilskämt.
Det däckhandlaren säger låter lite konstigt. ?:-/
Men det är väl enkelt att lura någon som är okunnig i ämnet. :roll: Han kanske ville att jag skulle skicka tillbaka fälgarna och köpa fälgar hos honom. :???:

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]

Volvo reservdelsnr: 32288517 Pris på Bilia: […]

trasig parkerigssensor

PDC's har tyvärr flertal artikelnumme[…]

Det slutade med att jag bytte hela bromsarna p&a[…]