Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Vet inte, men vad jag hört är den lådan ganska skottsäker. Finns ju många som kört många mil med påställd turbo exempelvis. Volvos kopplingsschema finns till 940 på google, lätt att följa även för oss oproffs...
av roh66
Hej Pejvic!

Du kan vara lugn det här löser sig. Som tidigare har skrivit så är lådorna mycket pålitliga. Jag vågar sticka ut hakan och säga extremt pålitliga!
Så här är det: på vänstra sida av automatlådan sitter en solenoid. Den har för uppgift öppna stänga en oljekanal (4 växel).
Solenoiden styrs med knappen på växelspaken.
Om det nu inte är reläfel eller annat elfel ner till solenoiden då är felet inuti solenoiden.
Vanligt fel är sönderärgade kablar pga. salth.....e. Köp en begad på skroten då ny kostar ett par lusentappar om
den nu finns på Volvo numera.
Kan tillägga att "lock-up'n" eller "överväxeln" som kopplar in automatiskt runt 75-90 km/t beroende på modell
och utförande styrs av oljetrycket i lådan. Mer exakt en fjäderbelastad kula. I princip går det sätta dit en slakare fjäder
då läggs överväxeln/lock-up'n in tidigare. Lock-up fungerar bara på fyrans växel.
Altså AW71-72L är en fyrväxlad låda med lock-up funktion som gör att lådan blir direktdriven.
Förväxla inte fyrans växel med lock-up.

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av erikn
Min växlade lugnt och fint, tyvärr tog rosten min bil strax efter 67000 mil. Lådan växlade bra, inga problem med den. Hade dock ett missljud ibland, gissar att det var ett fläktblad eller liknande som var löst pga rost.
Min lockup gick in först över 100 km/h, men jag hade lågvarvig bakaxel, 3,73 i utväxling har jag för mig.
av Pejvic
Jag har ruckat på relät bakom askoppen, det måste vara rätt då pilen slocknade när jag tog ur det. (betyder det att den växlar till 4an utan reläet??) Jag skall leta upp ett nytt relä, det luktar möjligen lite "bränt" men ser jättefriskt ut när man plockar isär det. Hoppas jag hittar nåt och om de inte funkar så kanske jag kan leta upp den där "solenoiden" (ingen som har ett foto på den?)
av roh66
Hej pejvic!

Om du får ordning på reläet då kan du kontrollera solenoiden enkelt. Öppna dörren, slå på tändningen. Tryck in knappen på växelspaken.
Du ska höra ett tydligt klick ljud från solenoiden för varje gång du trycker på knappen.
ODSolenoidWireOutSide2c.jpg
ODSolenoidWireOutSide2c.jpg (109.65 KiB) Visad 461 gånger
Mvh.R.
Användarvisningsbild
av erikn
Enligt tabellen ska det vara de hastigheterna, men enligt mätaren åkte man lite fortare. Men de brukar ju visa lite fel. Undrar om det inte stämde när man kollade hastigheten med gps. Bilen har jag inte kvar.

Bild

Bild
av Pejvic
jag vill bara meddella att jag idag fått lådan att växla. överlycklig över detta och hade ej klarat mig utan detta forum. det visade sig att reläet som satt i var fel sort helt enkelt. Det satt ju där när jag köpte den och han som hade den hade kört så jämt:) Nu är bilen som ny och jag skall ta min första långresa över Valborg till göteborg. Tack alla!
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]