Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:
mattish skrev:D2 VEA är nog en riktigt bra kompromissmaskin!
Dessutom då bra släpvikt 1600kg för en V60, (tillräckligt för de flesta) och dessutom optimeringsbar eftersom det är VEAmotorn, dvs. där finns mycket att hämta..
Den är nog optimeringsbar upp till samma nivå som D3, d.v.s. har väsentligen samma hårdvara i motorn som D3. Fast vad jag vet erbjuder Polestar än så länge ingen optimering av D2. D4 och D5 har annan hårdvara i motorn. Båda har också dubbla turbo sekventiellt, med VNT i D5:ans fall.
Så är det ju naturligtvis. Så länge hårdvaran hänger med så är det ju ok. Rica har ju ett program till 163hk och 373Nm..
apersson850 skrev:Då har de kanske höjt den? Jag har absolut för mig att bilar som kallades Drive-E när jag köpte min 2012:a bara hade 1300 kg släpvagnsvikt. En av ungarna har en V70 Drive-E från 2011, och den har definitivt 1300 kg. Men de drar aldrig något stort, så det spelar ingen roll.
1,6D har 1300kg oavsett om det är 16V eller 8V motorn och grillen är till häften täckt.
Dessutom då bra släpvikt 1600kg för en V60, (tillräckligt för de flesta) och dessutom optimeringsbar eftersom det är VEAmotorn, dvs. där finns mycket att hämta..
Hur vet man vilka D2 som har VEA motorn?

Hur är volvos automatlådor? Hållbara eller?

Har sett flera d2 & d3 med bytt motor & renoverade växellådor. förvisso ofta långt gångna v70 fd taxibilar ofta men har d2 & d3 163 hk motorn varit problem motorer?

Varför finns det både d3 & d4 v70 med 163 hästar? Det rör som om en hel del i huvudet på en ?:-/
Skiljer det upp till 1 dl mellan manuell & automatväxlad?

Har inte riktigt bestämt mig för en v70 d2 än, ska ut och provköra en d2 2014 imorgon med automalåda. Återkommer efter det :)
D2 som kom som VEA på årsmodell 2016. Det är en 2-liters motor. Innand dess så var D2 en PSA motor på 1,6 liter. Ännu längre tillbaks kallades den ibland DriveE eller nåt sånt.

PSA motorn har haft Fords dubbelkopplingslåda. Alla andra Volvoautomater i modern tid kommer från Aisin Warner och är av klassisk momentomvandlartyp.

Det har inte varit några gigantiska problem med automatlådorna. På långmilare så kan du dock få problem. Personligen skulle jag vara mer skeptisk mot en dubbelkopplingslåda med många mil på, men det är nog inte helt grundat på fakta. :wink:

Volvo har haft en del problem med att aggregatremmen gått sönder och kommit in till kamremmen. Motorn har då rasat. Hur utbrett problemet är kan diskuteras, men jag kommer i alla fall att byta aggregatrem i tid.

Volvo har av någon anledning kallat 163-hästaren för både D3 och D4 beroende på årsmodell. Varför kan vara svårt att förstå...

De äldre sex-stegade Aisin Warner-lådorna la lätt till 1 dl per mil. Ibland mer, på långkörning mindre. De nyare lådorna som finns på VEA-bilarna är betydligt mer effektiv -- så även D2s dubbelkopplingslåda.

Prova du och se vad du tycker. Jag har kört en del med D2 och tycker att den fungerar. Men fullt lass så blir den segare än vad jag vill ha -- så jag har betalat mer för att få en D5. D5 duger för mig, medan de finns de som måste ha T6:or. Andra tycker att D4, D3 eller D2 räcker. Det är ett rent personligt val baserat på hur just du använder bilen -- så prova du och se vad det är du är villig att betala för.
Malmstroem skrev:Volvo har av någon anledning kallat 163-hästaren för både D3 och D4 beroende på årsmodell. Varför kan vara svårt att förstå...
Förmodligen för att när jag köpte min XC70, som 2012 års modell, fanns det 2,0 liters 5-cylindrig D3 med framhjulsdrift och 2,4 liters 5-cylindrig D3 med fyrhjulsdrift. Båda på 163 hk. Folk hade svårt att förstå varför D3 inte var lika med D3, när namnen var så lika.
Nästa år hette 2,0 liters 5-cylindrig med 163 hk D3, medan 2,4 liters 5-cylindrig med 163 hk fick heta D4. Så gick det även för gemene man att förstå att det var någon skillnad. Men åt skogen med tanken att motorerna skulle heta något baserat på toppeffekten, inget annat. Lite senare fick man då trimmat D4 lite till, så den hamnade på exempelvis 181 hk, så det blev någon ordning på torpet igen.
apersson850 skrev:Nästa år hette 2,0 liters 5-cylindrig med 163 hk D3, medan 2,4 liters 5-cylindrig med 163 hk fick heta D4
Så var det väl inte riktigt? Även 2.0 5-cyl med 163hk hette D4 under modellår -13 och -14. Men man klämde in en effektnivå till som fick bli nya D3, en 2.0 5-cyl med 136hk.
Jaså, då missuppfattade jag vad som var D3 och D4 det året. Jag ser i en broschyr från 2013, som glömt sig kvar på en hylla här, att både 2,0 och 2,4 liters 163 hk heter D4, så det stämmer säkert. Ber om ursäkt för denna missuppfattning.
Nicke83 skrev:
Hur vet man vilka D2 som har VEA motorn?
2016 kom D2an som sagt, men den finns inte i V70! Bara i V40 och V60.

Hur är volvos automatlådor? Hållbara eller?
Powershift (fordlåda/PSA?) verkar vara hållbar. Sitter i Ford upp till 200hk. Oljebyte var 8000/9000 mil beroende på motoralternativ. Påverkar inte förbrukningen nämnvärt!
Volvos vanliga låda verkar också hållbar. Inget oljebyte schemalagt, men rekommenderas. Gör bilen törstigare!

Har sett flera d2 & d3 med bytt motor & renoverade växellådor. förvisso ofta långt gångna v70 fd taxibilar ofta men har d2 & d3 163 hk motorn varit problem motorer?
Jag har inte läst om många bytta motorer, nog inte vanligare än alla andra modeller/märken. Motorn i D2an är en massproducerad motor (jämfört med Volvos övriga motorer), så att man inte är rädd för att den är ovanlig.. D2 är känslig för soppatorsk/problem med bränslefiltret eftersom det endast sitter en sugpump framme på motorn och ingen i tanken. D3 (136hk) vet jag inte, men har inte läst om många med problem, utan det verkar vara 5-cyl 2,4l som är den som har problem med aggregatremmen om den inte byts i tid.

Varför finns det både d3 & d4 v70 med 163 hästar? Det rör som om en hel del i huvudet på en ?:-/
Det är lätt som en plätt. D3 163hk fanns upp till 2012. D3 136hk från 2013-2015(?). D4 163hk 2013-2014. D4 AWD 163hk 2013-2016 :lol:

Skiljer det upp till 1 dl mellan manuell & automatväxlad?
Det kan det nog göra, allt beroende på vilken växellåda det är, körstil och körmönster.

Har inte riktigt bestämt mig för en v70 d2 än, ska ut och provköra en d2 2014 imorgon med automalåda. Återkommer efter det :)
Lite mera frågor om v70 då :roll:

Har alla v70 reservhjul eller är det kompress och laga punka kit som gäller?
Verkar ju som de flesta har en reservhjulsbalja fast på få bilar det ligger något i den baljan iaf på de bilaffärer jag besökt.
Kan man få dit 15 tummare på en v70 eller är 16 minsta fälgstorlek sen tar det i skivor & bromsok?
Powershift är det den gamla v70 automalådan som kallas så? dvs den 6 växlade & den nya heter vad?
Alla v70 II från 08 som har Summum paketet har automatiskt elstol på förare & passagerare samt backkamera eller hur funkar det där summum paketet riktigt?

Är det någon här som hört om nån som chippat / motoroptimerat sin v70 d2 & märkt nån skillnad?
Håller motorn om man chippar / optimerar den?

V70 d2an med automat kändes faktiskt helt okej igår när jag var ut en sväng tills jag skulle göra en omkörning...då upplevdes den trött.
Jag tror att ska man ha en v70 d2 ska man nog ha en automat för de känns som man får växla en hel del annars =)
Hyfsat billigt gick den, snittet låg på 0,49 på den testrunda jag var ut på men hur väl det stämmer i verkligheten är väl svårt säga...

Finns många v70 II att välja på få se vad det blir :lol:
Vad ligger verkligt bränsle snitt på om man ska ha en d4 istället 163 hästaren med automat eller manuell jämfört med en d2 automat som nån hade ett totalsnitt på 0,58 på fuelly.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]

P00BD00 är borta nu. Det ska vara den som ger[…]

OM RYSSEN KOMMER