Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcello
Hej gott folk!

Jag hoppas kunna få hjälp med en S70 som inte går genom besiktningen. Tycker den är för gammal för att lägga de pengar en verkstad kan vilja ha för detta men det är en väldigt fin bil som jag fick för nästan inga pengar som går bra och därmed kan jag gärna lägga lite tid och pengar på reservdelar och försöka göra jobbet själv.

Men, jag är inte superduktig på detta, brukar dock lyckas med lite hjälp. Har nyligen bytt olja, oljefilter, luftfilter, rotor, fördelarlock, tändstift, skivor+klossar bak, länkarmar med bussningar bak, drivknut fram.

Primära problemet är HC-värdet, tidigare lyste lampan för lambdasonden men den har slocknat, oavsett så gick den inte igenom besiktningen.
Positionslyktorna i fram har jag köpt idag, likaså hjulmuttern (hur den nu lossnade..?)
Positionslykta bak har jag bytt men den ena lyser fortfarande svagare än den andra.

Problem som upplevs är att den går ojämnt på tomgång (går jämnt och fint när man kör), tycker det luktar sötaktigt/bensin om avgaserna, den får för sig att varva upp till typ 2000 varv och sen sakta ner/förlora varvtal och dö medan man kör bilen.

Kan det vara lambdasonden (reglersonden?) som behöver bytas? Är den svår att byta? Kan den göra att dessa symptom uppkommer?
Vad kan olika ljusstyrkan på lyktorna bak vara?

Bifogar bild på besiktningsprotokollet, hoppas det är till nån hjälp.

Info om bilen, bortsett från det som står i protokollet:
GLT 2,4l med 170hk, gått 28.000 mil

Tack på förhand till eventuella själar som orkar svara!

Mvh,
Marcello
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (1.09 MiB) Visad 438 gånger
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kan vara en katalysator som håller på att ge sig lukt det typ unket av avgaserna eller svavel? Enligt lambdavärdet så går bilen magert.
av Marcello
DayDreamer skrev:Kan vara en katalysator som håller på att ge sig lukt det typ unket av avgaserna eller svavel? Enligt lambdavärdet så går bilen magert.
Tja!

Unket luktar det inte, snarare en sötaktig bensinlukt. Brukar det inte lukta ägg/prutt när katten börjar ge sig?

Tack för svar!

/Marcello
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok då får den för mycket bensin men lambdavärdet och CO värdet talar istället om att den går magert alltså får för lite bensin. Du har inte något läckage på avgassystemet någonstans för då kan avgasmätningen bli knasig med för hög lambda som följd.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lyser motorlampan/lambdalampan? Är det reglersonden så brukar även bilen gå dåligt men inte alltid och efter som att lambda värdet pekar på mot mager blandning med ans HC är kolväte tror jag att det var är sky högt Tar bilen någon olja? Olja med i förbränningen får man högt HC av.
av sensonic
Han skriver ju att lambdalampan lyste ett tag. När min lambda var kass lyste inga lampor och bilen gick bra. Bara besiktningen som var lite missnöjda...
av Marcello
Till att börja med, tack för era svar!

Tror inte den drar någon olja, ingen blå rök från avgaserna heller. Om bilen tar olja, går den ojämnt på det sättet då?
Läckage från avgassystemet vet jag inte, hur avgör jag det bäst?
Lampan för lambdasonden lös ett tag som sagt, men sen släcktes den. Problemet och symptomen kvarstår dock.
Någon som känner en mek i Sthlm eller Örebro som kan tänkas felsöka för en billig peng? Ingen lust att ge 1000kr/timmen till nån verkstad.

/Marcello
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Du får ta och börja med att läsa ut felkoder annars blir det bara en massa gissningar. Kan vara någon av sonderna kan även vara LMM och massa andra givare som spelar in.
av Marcello
DayDreamer skrev:Du får ta och börja med att läsa ut felkoder annars blir det bara en massa gissningar. Kan vara någon av sonderna kan även vara LMM och massa andra givare som spelar in.
Har ingen felkodsläsare och på besiktningen gjorde de tydligen inte det på bilar äldre än 2001, verkstäder här i krokarna tar typ 1000kr för diagnos. Ska se om jag kan hitta någon som gör det billigare.

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]