Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Då är man på fjällensemester igen! I Sälen

Bil: V70 D5 AWD 2012 med 13000 mil på mätaren

Nu till det tråkiga

Märkte runt Vansbro att bilen lät konstigt (i de högre farterna runt 80-120 hörs det inte sv andra oljud, däck och takbox etc)
Det gnisslar och följer bilens varvtal. Sambon provade Att gasa på tomgång när jag lyssnar utifrån. Låter som det kommer från motorns vänstra hörn. Typ nedanför kammrem eller nåt. Låter mer inne än ute, men ljuden vandrar fint i kupén
Frågan är om man skall ta tag och försöka få in den på verkstad på Volvo i Malung.
Fråga nr två är vad det kan vara? Svårt så klart att svara på med denna infon:)
Vågar man köra med den hem?
Drivremmen vill man ju inte ha brott på, att låta volvo kolla på det är nog en mycket bra ide.
Nyttjade Volvo assistans ner till Malung för säkerhets skull imorse
De ringde i eftermiddags, ett lager i generatorn var slut.
De skulle få hem en utbytesgenerator imorgon, men lovade inte att bilen skulle vara klar förrän
På fredag. Gör ju inte så mycket och bilen behövs ej när man ändå är i backen hela dagen
Kostnad: 7500kr

Plus att jag köpte nytt batteri förra veckan, bytte länkarmsbussningar bak för tre veckor sedan, två nya framdäck. Ibland är det roligt att äga bil:)
Hade generatorn skurit och remmen gått av hade det varit mycket tråkigare med motorbyte etc
Jo men känns ändå skönt att de hittar nåt. Även fast det kostar lite.
Jag kollade med Lf Kronoberg idag. Jag har upp till 15000 mil på min maskinskada, min har gått 13000 mil, självrisk 8000kr, reperationer kostar strax över 7000kr, en dags stilleståndsersättning a 100kr

Bara att betala och vara glad:) bilenblev för övrigt klar idag. Nu ska den bara hämtas:)

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]