Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Hade min V70 D4 -15 inne på garantireparation idag (fel på en tempsensor till avgasreningen) och passade då på att fråga min PST om lyftpunkterna på min bil. Det visar sig att jag själv (och vissa andra) liksom i viss mån VIDA hade fel och instruktionsboken i likhet med Volvos kundtjänst rätt. Min verkstad (Upplands Motor i Uppsala) lyfter vid kanten, som instruktionsboken anger, inte längre in, där det, som någon påpekade, mycket riktigt sitter plastsköldar i vägen.

Lyftarna i den vanliga service- och reparationsverkstaden (av märket Stenhøj) består för övrigt av två ca 1,5 meter långa plattor som man sätter under kanterna på bilen, utan några klotsar emellan. Så man lyfter i kanten även framtill. I leveransverkstaden finns dock andra lyftar som gör det lättare att vid behov komma åt så gott som hela underredet vid eftermontering av tillbehör. Plattorna på lyftarna i den vanliga verkstaden gör det svårare att jobba med vissa delar av underredet som den verkstaden dock vanligen inte heller behöver komma åt.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
De där lyftarna som man bara kör in i och lyfter med är framtagna just för att vanlig service ska gå så fort som möjligt. Inga lyftarmar att rikta in eller något sånt.
av andersuw
apersson850 skrev:De där lyftarna som man bara kör in i och lyfter med är framtagna just för att vanlig service ska gå så fort som möjligt. Inga lyftarmar att rikta in eller något sånt.
Ja de har goda skäl att använda dessa lyftar. Bara att köra på lyften (d.v.s. över lyftplattorna) och lyfta. Sedan bara ner med lyften och köra av. Behövs inga inställningar eller pillande med klotsar överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det funkar ju bara på bilar där plåtkanten är lägsta punkten. Jag har haft bilar där domkraftfästet är försänkt. Drar du bara upp en sådan lyft så lyfter du i plastpanelerna på dessa bilar och det är inte bra.
av Gabriel
Jag lägger ett par "skumgummilimpor" mellan saxlyftens plattor och tröskellådorna, har fukat bra på alla bilar jag testat på och går väldigt snabbt.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Det funkar ju bara på bilar där plåtkanten är lägsta punkten. Jag har haft bilar där domkraftfästet är försänkt. Drar du bara upp en sådan lyft så lyfter du i plastpanelerna på dessa bilar och det är inte bra.
Att lyfta på kanten, utan klotsar emellan, funkar i vart fall på i stort sett alla bilar som min Volvo ÅF servar just nu, inklusive Ford och Renault. Jag travade för säkerhets skull runt verkstaden när jag var där senast, med tjugotalet bilar uppe på lyft. Ingen hade något emellan utan alla stod direkt på de ca och en och en halv meter långa lyftplattorna.
av mf135
De yttre främre lyftpunkterna verkar vara i tunnaste laget för vikten i framändan. På min vek dom sig inåt när jag lyfte med garagedomkraft plus mellanlägg med spår i. Bak klarar dom sig. Det är möjligt att 4-punktslyft är skonsammare men man får nog vara försiktig om man bara ska byta ett däck fram. För övrigt är urtagen i plasten ju inte så långa men det kanske är ok att klämma plasten som säkert verkstäder gör?
Användarvisningsbild
av Rillee
Hade det kostat mycket för volvo att göra dem lite tjockare?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Det funkar ju bara på bilar där plåtkanten är lägsta punkten. Jag har haft bilar där domkraftfästet är försänkt. Drar du bara upp en sådan lyft så lyfter du i plastpanelerna på dessa bilar och det är inte bra.
Att lyfta på kanten, utan klotsar emellan, funkar i vart fall på i stort sett alla bilar som min Volvo ÅF servar just nu, inklusive Ford och Renault. Jag travade för säkerhets skull runt verkstaden när jag var där senast, med tjugotalet bilar uppe på lyft. Ingen hade något emellan utan alla stod direkt på de ca och en och en halv meter långa lyftplattorna.
Kollade när jag bytte till sommardäck idag, plåtkanten sitter ju försänkt i ett uttag i plasten, Så när man lyfter på sådana lyftar utan klossar så lyfter man faktiskt bilen i plasten. Men det verkar ju funka,,,,,

Det sista var ju en nyhet i alla fall, har ocks&ar[…]

värme problem

Okej! jag tänkte som en sista grej att provtr[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Finns det verkligen folk som chansar på att […]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]