Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
filippbackvall skrev:Fredrik, tror det dnda sättet att verkligen få rätt jämförelse är att provköra båda. Jag fick också ringa runt till de flesta handlare i stockholmsområdet och hittade till slut en som också i slutändan fick lägga min beställning. Tror de sjuter sig själva i foten genom att inte ta in några bensindrivna demobilar, vad är poängen att ha flera D4:or och D5:or förstår jag inte.

Angående komfort så skiljer det 3dB kupeljud i motorvägsfart mellan T5 och D4 för samma kaross så visst är D4 lite bullrigare trots allt
Vilken handlare var det som hade en T5 VEA, och i vilken modell?
av filippb
least skrev: Vilken handlare var det som hade en T5 VEA, och i vilken modell?
Upplands motor Hammarby, de har en My16 T5 V60 r-design. Fråga efter John.
av Malmstroem
Volvo skulle inte sälja många bilar till privatbilister om du bara tittar på ekonomin. I för sig gör de inte heller det, utan försäljningen drivs av företagskunder där Volvo är relatvit sett gynnad från ett skatteperspektiv.

Värdeminskning är den i särklass största punkten för en ny Volvo, och i relation till den är 3600:- försumbart. Att bry sig om den posten är inne på avdelningen "sila mygg och svälja kameler". Vid all ekonomiutbildning som jag varit inblandad vid är det de största punkterna -- speciellt de som kan ändras -- som fokuset först läggs på.

Det är väldigt, välidgt få nybilsköpare som har bilen mer än tre år. De finansiella besluten bör därför baseras på den tänkta ägandetiden -- och på tre år så tror jag skillnaden i kostnad mellan V90 D4 och T5 kommer att vara så pass liten att den är i det närmaste oväsentlig i relation till vad bilen kommer att kosta totalt.

Därför tycker jag att det är bättre att välja det man vill ha. Det är roligare att betala då. :wink:
av mikebike
Är fortfarande bränsledriven värmare standard i dieslarna, men inte i bensinbilarna?
Jag bytte (tillbaks) till bensin eftersom vi inte stod ut med stanken från värmaren.
Minskat knatter och vibrationer gjorde sitt till också.....
av filippb
mikebike skrev:Är fortfarande bränsledriven värmare standard i dieslarna, men inte i bensinbilarna?
Jag bytte (tillbaks) till bensin eftersom vi inte stod ut med stanken från värmaren.
Minskat knatter och vibrationer gjorde sitt till också.....

Bränslevärmare är numera tillval både för dieslar och bensinare
av Lövet
ICKE att den här tråden ska förstöras också. Håll god ton, sluta kommentera andras uttalanden. Ni vet vilka ni är.
av turbo4ever
T5.

Men frågan är (förhoppningsvis endast i dagsläget) en fråga om manuell eller automat. Gillar man manuell bättre så kan man stå ut med en diesel. Det omvända är nog svårare.
av andersuw
turbo4ever skrev:Men frågan är (förhoppningsvis endast i dagsläget) en fråga om manuell eller automat. Gillar man manuell bättre så kan man stå ut med en diesel. Det omvända är nog svårare.
Hmm. Varför skulle diesel passa bättre med manuell låda och bensin med automat? Jag föredrar automat i vilket fall men om något skulle jag säga att det väger över ännu mer åt det hållet med dieseln eftersom dess varvtalsregister är smalare. D4:an fungerar jättebra ihop med den åttastegade automaten.
av andersuw
chaffis75 skrev:De jag var ute efter när jag startade denna tråden var att veta mer om upplevda skillnader mellan T5 och D4, att den ena drar mer soppa än den andra ja de kan man lätt läsa sig till men vad finns det för andra värden med med T5 istället för en D4.

Jag får en känsla av att D4 är nästan lika mjuk som en T5 stämmer verkligen det?

Hur mycket gör de där extra hästarna i en T5 är de tydligt eller är de bara en mindre skillnad för en "lagom" bilintresserad?

Som jämförelse så har jag idag en V60 med 5 cylindrig 163 hästars diesel från my11.

Fredrik
Det är klart att T5 är den körgladare av de båda motorerna om det bara är max körglädje du är ute efter. Men trots att jag kört två T5:or på raken och uppskattat båda motorerna är det ju rätt få tillfällen (och rätt få sekunder i stöten) som man har nytta/glädje av att låta alla hästarna spela, i alla fall om man inte är så värst intresserad av rödljusracing eller bankörning. Praktiskt sett ger ju en D4 fullgoda omkörningsprestanda och fullgoda möjligheter att vid behov hänga med i trafikrytmen även på Autobahn. Exakt hur tyst och kultiverad den är i jämförelse med den T5-motor som nu är aktuell kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte provkört den senare motorn. Men mycket tyst och kultiverad är den definitivt och jag känner definitivt inte att jag bytt ner mig genom att för första gången välja att köra diesel. Däremot var den D2 med manuell låda som jag fick som hyrbil idag när min D4:a var på garantireparation (fel på bakre tempgivaren till katalysatorn) inget som jag skulle överväga att köpa. ;-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Prestige Performance

med andra ord kan man säga att Prestige perfo[…]

Svar till "LuffarKalle": De fyra nya rel[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]