Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arne999
Jag ska byta in min bil och bilköparen hade den på en inbytesbesiktning. Den fick an anmärkning på att

"Xenon har ju en funktion som själv justerar ljuset upp eller ner beroende på om man packar tungt eller dylikt, Den verkar vara sönder/av."

Väntar på svar vad detta kan tänkas kosta samtidigt som jag gjort lite egna efterforskningar.... (eftersom nya hus kostar typ 12k styck......).

När jag startar bilen ser jag ju att ljuset ställer sig upp å ner innan det stannar. Allt så borde väll själva ljuslyktorna/husen vara OK eller? felet bör väll ligga på givaren som känner av lasten? finns det något annat jag kan testa själv för att bedöma vad felet kan vara? Vill ju inte bli blåst på detta....
Användarvisningsbild
av svergie2
Ställ dig på dragkroken och se om den justerar ner ljuset. Om dom rör sig upp och ner okej så ska det inte vara några problem. Märker bilen att det är knas med någon sensor så ska ljusen gå in i felsäkert läge, alltså justera ner sig så långt det går. :)
Användarvisningsbild
av amullo
Rätt vanligt på äldre BMW att det är sensorn som pajat, men då bör du får en felkod i bilen.
av Arne999
Märker inget när jag ställer mig på dragkroken....men 70kg rubbar ju knappt bilen..

Jag märker ju som sagt att ljusen rör sig när jag startar så själva funktionen funkar ju antar jag. Vet ju inte exakt vad han menar är fel men jag vill bara gardera mig för att inte hela lamphuset behöver bytas. (Så va nämligen fallet på min gamla V50... justeringsskruven va av på båda husen =>9000kr för nya...)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Arne999 skrev:Märker inget när jag ställer mig på dragkroken....men 70kg rubbar ju knappt bilen..

Jag märker ju som sagt att ljusen rör sig när jag startar så själva funktionen funkar ju antar jag. Vet ju inte exakt vad han menar är fel men jag vill bara gardera mig för att inte hela lamphuset behöver bytas. (Så va nämligen fallet på min gamla V50... justeringsskruven va av på båda husen =>9000kr för nya...)
Som har sagts tidigare så bör du kolla så de inte är ställda i felsäkert läge. Det gör lämpligast på kvällen på en mörkare väg. Lyser halvljusen endast någon meter framför bilen är det troligen fel på nivågivaren. Ett alternativ är att läsa ut felkoder och på så sätt få fram vad som är fel.
av Lövet
Det är inte särskilt vanligt att den funktionen går sönder på Volvo. Med tanke på hur flummig beskrivningen är så undrar jag om den som testat verkligen har kollat rätt? Hur har det gått till? Om justeringen verkligen är sönder får du felmeddelande i bilen, har du det?
av Arne999
Håller med om att det är luddigt. Det är just därför jag förbereder mig för diverse svar/motargument ifall han skulle påstå att husen behöver bytas ut. Upplever inte att ljuset står lågt.
av Lövet
Ett par sekunder får du stå på kroken minst

Att fartspärren ligger på 89 eller 90 &[…]

Mycket riktigt. Batteriet satt bakom handskfacket.[…]

säkert bra bil och komfort osv, men det som t[…]

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]