Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chaffis75
Många intressanta svar här i tråden men en sak jag måste beklaga mig över är hur svårt det är att få tag i en T5 för att faktiskt prova själv, jag pratade med min handlare och han erkände direkt att de kommer inte ha någon T5 (V90) i de butiker som de har, visst de är inte största handlaren här i Skåne men jag har förstått att de rent allmänt är svårt att få tag på T5or för provkörning oavsett del av Sverige.

Fredrik
av andersuw
filippbackvall skrev:Vill verkligen inte kapa tråden och göra den till ännu en diesel-mot-bensin-tråd
En tråd som handlar om T5 kontra D4 kan väl knappast vara något annat än en diesel-mot-bensin-tråd så någon trådkapning kan det ju knappast vara fråga om. ;-)
filippbackvall skrev:men var bara tvungen att kontra att 60% mer i förbrukning är helt fel. Det verkar råda konsensus åtminstone på detta forum att den angivna förbrukningen för D4 har ingen kommit ens i närheten av i verklig körning.
Det råder säkert konsensus om att D4 i likhet med de flesta andra bilar inte når ner till de officiella förbrukningssiffrorna vid verklig körning. Men det saknar ju relevans för den jämförelse mellan D4 och T5 som man kan göra med hjälp av ADACs tester. Poängen med dessa tester är just att de a) utförs på exakt samma sätt med exakt samma körcykel och b) att den körcykel som används är noggrant utarbetad i syfte att vara mer representativ för hur folk i gemen vanligen använder sin bil än den som används vid den officiella certifieringen.
filippbackvall skrev:Många tycker även att det skiljer mindre i verklig vs angiven förbrukning på bensinare jämfört med dieselmotorer.
Och många tycker precis tvärtom, att bensinare driver upp förbrukningen mer när de belastas i lite större utsträckning än de gör i den körcykel som används vid certifieringen. Hur det egentligen förhåller sig kan bara avgöras med kontrollerade tester av det slag ADAC utför.
filippbackvall skrev:Du Anders som själv kör v70 D4 automat - vad ligger din förbrukning på i snitt blandat?
Jag har inte kört tillräckligt mycket med bilen ännu för att ha ett bra grepp om det. Det enda någotsånär vettiga test jag haft möjlighet att genomföra gäller förbrukningen på landsväg som landade på 0,47 liter milen enligt färddatorn när jag körde hem bilen från Kristianstad där jag köpt den till Uppsala där jag bor. Vägen bestod huvudsakligen av motorväg men också kortare avsnitt med vanlig landsväg av varierande dignitet.
Senast redigerad av 4 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
beme skrev:Det är fler och fler storstäder som förbjuder eller avgiftsbelägger dieselfordon.
Vilka storstäder har förbjudit eller avgiftsbelagt dieselbilar som är godkända enligt Euro 6?
av andersuw
Droopy skrev:Tester hit och tester dit, ingen kan iaf köra en D4a på 0,49, det är ju bara löjligt att sitta och påstå.
Du har uppenbarligen missat det intressanta med ADACs tester, det vill säga att de ger oss möjlighet att jämföra förbrukningen hos D4 och T5 under kontrollerade men samtidigt förhållandevis realistiska former. Det visar sig då att T5 drar avsevärt mer. Om sedan D4 drar 0,55 och T5 0,85 eller om D4 drar 0,6 och T5 0,9 är ju av mindre intresse för den här trådens vidkommande. Det skiljer i alla fall tre deciliter milen.
Droopy skrev:Och för medelsvensson som kör 1500mil per år spelar det ju ingen större roll om bilen drar 0,70 el 0,90 skitsumma i det stora hela.
Det blir med nuvarande dieselpris en skillnad på ungefär 3600 kr om året eller 72000 totalt om man räknar med en livslängd på bilen på 20 år. Om vi går på den skillnad mellan D4 och T5 som ADAC noterat (ungefär tre dl milen för likstora bilar) landar vi istället på 5400 kr om året eller 108000 totalt under bilens livslängd. Sedan tycker ju en del av oss också att det är viktigt att hålla våra CO2-utsläpp så låga som omständigheterna medger oavsett om det innebär någon besparing i plånboken eller inte.
av Droopy
3600 per år är ju småskit i sammanhanget, det gör ju varken till el från el hur, ska man sitta och räkna sådär 20år fram i tiden är man ju grundlurad. Hänger ett bilval på 3600 ska man nog inet fundera på att köpa bil.
av chaffis75
De jag var ute efter när jag startade denna tråden var att veta mer om upplevda skillnader mellan T5 och D4, att den ena drar mer soppa än den andra ja de kan man lätt läsa sig till men vad finns det för andra värden med med T5 istället för en D4.

Jag får en känsla av att D4 är nästan lika mjuk som en T5 stämmer verkligen det?

Hur mycket gör de där extra hästarna i en T5 är de tydligt eller är de bara en mindre skillnad för en "lagom" bilintresserad?

Som jämförelse så har jag idag en V60 med 5 cylindrig 163 hästars diesel från my11.

Fredrik
av BiTu
Jag beställde T5 främst för att jag vill ha bensin efter år av diesel! Och med 350nm så kan jag tänka mig att karaktären
närmar sig en diesels, den där knuffen vid låga varv är både användbar och trevlig. Att den dricker lite mer tar jag gärna mot att det blir tystare och mer kultiverat. Jag har kollat med motorjournalister, 0,85-0,9 liter/mil är realistiskt enligt dem, går att komma lägre om man kör försiktigare.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tror inte det är någon idé att räkna några tusenlappar hit eller dit med tanke på hur stort värdetapp det är när man köper ny bil! :wink:

Såg längre upp i tråden en jämförelse på en MY15 D4 och två gamla T5or. Det blir inte riktigt bra det heller :wink: Nya T5 är VEA och har 8-stegad automat. Dvs precis som D4 ligger den i princip på tomgångsvarv i motorvägsfart. Den är väldigt tyst och kör man som folk växlar den innan 2000 varv, även på en T5 VEA Polestar! Trycker man däremot på så går det undan! :D Innan jag köpte min V40 lånade jag hem en D4 automat. Gick jättefint, absolut. Men T5 är tystare, mjukare, trevligare gång och betydligt bättre prestanda! :-)-) Förbrukningen är lägre på D4, men det är inga stora skillnader. För en vecka sedan körde jag 4,5 mil motorväg och sedan 4 mil landsväg. Slutade på 0.55l/mil enl. färddatorn (som brukar stämma bra). T5 Polestar automat med 18" Hakka R2 friktion.
av filippb
Fredrik, tror det dnda sättet att verkligen få rätt jämförelse är att provköra båda. Jag fick också ringa runt till de flesta handlare i stockholmsområdet och hittade till slut en som också i slutändan fick lägga min beställning. Tror de sjuter sig själva i foten genom att inte ta in några bensindrivna demobilar, vad är poängen att ha flera D4:or och D5:or förstår jag inte.

Angående komfort så skiljer det 3dB kupeljud i motorvägsfart mellan T5 och D4 för samma kaross så visst är D4 lite bullrigare trots allt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering