- sön 03 apr 2016, 15:56
Jag har också blivit mer och mer av samma uppfattning, lite aggressiv; vilket nog bara föder mer aggression i min erfarenhet. Någon nämnde ömsesidig respekt ovan och det tror jag är en väldigt bra början. Jag känner att så fort jag kommit tankebanorna om att andra gör fel så blir det indirekt att jag hade "rätt". Ni som nyligen läst körkortsteorin kommer nog ihåg formuleringen "det finns inga rättigheter, bara skyldigheter".
Jag har försökt hitta exempel på när jag tycker du är för aggressiv men alla situationerna går ju egentligen att rättfärdiga. Lite snabb på tutan ibland, lite arg på de som gör fel, lite arg på de som svänger in för tidigt. Ju mer man dessutom tänker på det desto mer kommer man nog reagera på det. Man kanske bara blir så med åren, när man varit med nog länge att man tröttnat. Jag blev själv aldrig någonsin irriterad på någon annan i trafiken förrän jag började köra bil till och från jobbet. Då först började jag ledsna på hur vissa andra körde, till exempel folk som kör om bil för bil på landsväg... i dåligt väder... i tät kötrafik.
Edit: kanske ska lägga till ett erkännande: när det gäller korkade omkörningar i dåligt väder och i tät trafik (eller bara ungdomar i drälliga bilar, stresspellar och annat folk) har jag lärt mig planera körningen till att förhindra omkörningar. Tror inte det märks för bakomvarande men jag slipper bli omkörd och nedstänkt och få bromsa ner farten för att personen tränger sig in. Win win?