- sön 03 apr 2016, 20:52
#1063967
Den främre sonden ska pendla medans den bakre ska ligga så still som möjligt.
Lupo skrev:Testet visar att sonden snabbt reagerar på ändring i syrehalt.Du måste köra med bilen i en tiominuter innan sondregleringen startar och du får absolut inte stänga va bilen för då får du börja om från början.
Tillbaka i bilen reagerar sonden exakt likadant som den gjorde innan.
Men det betyder inte att sonden fungerar som den ska.
Att den, enligt felkodsläsaren, i 5-minutersskala ändrar spänningen mellan 0,48 till 0,52 volt handlar antingen om att sonden felfungerar eller att motorstyrningen så exakt håller syrehalten i avgaserna. Vid senaste besiktningsförsöket höll sig lambdavärdet inom toleranserna. Tyvärr var det sämre med CO och HC.
Sondspänningen på en V40 -99 rör sig hela tiden mellan 0,1 till 0,9 volt.
Kan det vara så att sondspänningen i en 850 GLT (motorkod B5254S) inte varierar lika mycket som i en V40?
Eller är spänningen som syns i felkodsläsaren en spänning som motorstyrningen lägger på och som inte kommer från sonden?
Den främre sonden ska pendla medans den bakre ska ligga så still som möjligt.
Nuvarande: S40 T5 sport MY04
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)