Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jantt
#1063835
Jeg vil gerne måle HK og 0-100 tid.

Fik målt 192,3 HK og 255,4 Nm på rullefelt.

Har siden da lavet 76 mm luftindtag til luftfilter.
Har monteret 2 nye chip i ECU : http://www.mpre.se/?product=styrenheter
Ultralydrenset dyser.
Venter på dette værktøj til at stille knasterne : http://www.ardideas.com/ARD-Cam-Timing- ... p_146.html

Ellers skal jeg bestille tid til rullefelt hvergang jeg ændre noget og betale penge for det hvergang også.

PS bedre på dansk ?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1063845
App app appp stop och belägg här... Nå vol-fcr till en 92-95 är bara att glömma. Du har blinkdosan under huven, and thats it. Ditt alternativ är att bygga ett eget system, typ liknande som jag gjort, som läser värden direkt ifrån komponenterna och inte via bilens diagnos.
av Volvo742
#1063850
jantt skrev:Jeg vil gerne måle HK og 0-100 tid.

Fik målt 192,3 HK og 255,4 Nm på rullefelt.

Har siden da lavet 76 mm luftindtag til luftfilter.
Har monteret 2 nye chip i ECU : http://www.mpre.se/?product=styrenheter
Ultralydrenset dyser.
Venter på dette værktøj til at stille knasterne : http://www.ardideas.com/ARD-Cam-Timing- ... p_146.html

Ellers skal jeg bestille tid til rullefelt hvergang jeg ændre noget og betale penge for det hvergang også.

PS bedre på dansk ?
Jaha. Du vill alltså plocka ut mer effekt(Hk, Nm) ur din bil igenom att byta styrsystem?

Detta lät spännande :)

Om du ska mäta hästkrafter(hk) och vridmoment (Nm) så måste du bänka bilen. Vill du mäta (måle) bilen 0-100 så är det bara skaffa ett tidur.

Jag trodde du ville läsa av felkoder :)

Förresten!
En som jag känner var i Norge och jobbade ett tag. Då kom hans chef och frågade om han hade måle klart.
Norska och Svenska är nästan identiska och vi använder samma ord men dem betyder olika.

Måle på norska är att mäta.
Måle på svenska är när du målar med färg :mrgreen: haha

Så hon trodde hans chef frågade om han hade målat klart. Haha
av Rådlös
#1063852
Jag kan inte allt om det här, men har läst att man kan koppla in en lysdiod plus ett par komponenter till, och ansluta till diagnosuttaget. Då blinkar dioden i en viss takt och man ser att Lambdasonden inte larmar om det blinkar rätt. Det är en enkel och billig inkoppling om man vill ha kontroll över motorns aktuella driftläge. Det finns även lite mer "organiserade" instrument som t.ex ett hembygge som detta: http://faq.thasaint.com/Lambda/index.html
och över till kompletta panelinstrument. Kanske kan vara ett komplement till en varvräknare? Kör man ofta på samma gator, t.ex till och från jobbet, så kan man lära sig hur man skall köra effektivast med hänsyn till växel och bränsleförbrukning/gaspedal.

Här är en liten film på en mycket enkel koppling: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=574
Det finns mera att läsa även på det här Volvoforumet.
av jantt
#1063858
Måle på dansk er det samme som på norsk at f.eks måle tid eller måle afstand.
Male på dansk er som svensk måle med farve

Nej fejlkoder har jeg ingen problem med at udlæse.

Når jeg skal til at stille knasterne (kamaxel) med værktøj jeg får, så skal man prøve sig frem.
F.eks stille aksler 1 gr frem og derefter måle om det giver mere effekt. (har læst at det bedste er at stille begge knaster 3 gr frem)
Jeg kan jo ikke tage på rullefelt hvergang jeg stiller aksler frem eller tilbage. Derfor ville det lettere med app og connector til bilen.
av Volvo742
#1063872
jantt skrev:Måle på dansk er det samme som på norsk at f.eks måle tid eller måle afstand.
Male på dansk er som svensk måle med farve

Nej fejlkoder har jeg ingen problem med at udlæse.

Når jeg skal til at stille knasterne (kamaxel) med værktøj jeg får, så skal man prøve sig frem.
F.eks stille aksler 1 gr frem og derefter måle om det giver mere effekt. (har læst at det bedste er at stille begge knaster 3 gr frem)
Jeg kan jo ikke tage på rullefelt hvergang jeg stiller aksler frem eller tilbage. Derfor ville det lettere med app og connector til bilen.
Okej. Jag är inte duktigt på att trimma bilar så dem får mer effekt och liknande. Jag skruvar i bilen när det behövs.

Menar du app typ Android app? Eller menar du app som mjukvara/program för att räkna ut hur mycket effekt du får ut?

Knaster är det som håller fast ventilerna i topplocket, på svenska ;)
av jantt
#1063874
Ja der findes en app som denne som åbenbart kan meget, men kun hvis man har forbindelse med ecu via diagnosestik

https://play.google.com/store/apps/deta ... rque&hl=da

kunne være godt med den, men det kan jeg åbenbart ikke fordi jeg ikke har OBD2 i bilen.
av Volvo742
#1063891
Om inte har ODB2 i bilen så kan du inte använda den appen. Ogillar ordet "app". Det låter så enkelt. När jag var ung och när man satt vid datorn (computer) så sade vi "program" eller "mjukvara". Haha "app"....

Så för din del så fungerar det inte. Jag är dålig på sånt där du håller på med men har du testat MegaSquirt eller VEMS?

Det är också styrsystem som man kan ställa in efter tycke och smak. Men jag tror att du har hunnit så långt med ditt projekt så det är väll bara att köra på :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1063902
Onödigt vetande: App är en förkortning av "Application", dvs "Program" på svenska.

Men som jag redan sagt, du kan INTE ANVÄNDA någon app/program/whatever på en 92-95 med diagnosuttag under huven. För den informationen FINNS INTE i systemet.
"Hur gör volvo då?", Jo dom kopplar antingen in en breakout-box i blinkdosan, som istortsett bara är en större variant av blinkdosan, eller så kopplar dom in adapter-kablage på kablaget som går till styrboxen. Dessa instrument kostar över 10 000kr att köpa, och KAN INTE ersättas med en app från playstore för 50spänn...
av jantt
#1063910
Jo jo jeg har forstået at jeg ikke kan bruge det.
Ville bare ønske jeg kunne :)

Var ellers ved at købe T5 1996, men den blev solgt til en anden.

En af dagene prøver jeg at tage ud og måle acceleration med stopur. Kan nok ikke gøre det nøjagtig, men få en fornemmelse.
Mener jeg burde have fået standard tiden på 9,6 sek meget ned.

HK kan jeg nok ikke få mere end de omkring 200 HK jeg har nu , da dyserne ikke kan levere mere.
Til gengæld er den blevet meget mere kvik (det må acc kunne vise)

Kan ihvertfald mærke at de 2 chip og modificering af spjældhuset har givet noget, og regner med justering af knasterne giver det sidste.

Så nok ikke flere HK, men meget mere optræk som er det jeg går efter.

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]